Чому ціни на паливо в Україні не знижуються?

На тлі обвалу нафти на світовому ринку ціни на бензин та дизель в Україні відчутно не знижуються. 

У нашу державу сьогодні імпортують понад 80% пального. Урядові ініціативи і слабкість гривні є основною причиною стабільності цін на пальне на тлі падіння цін на нафту.

Слова не сходяться із вчинками

Запаси нафти у світі зараз найвищі при мінімальному попиті і великих обсягах видобутку. Це зумовлює формування адекватних цін на бензин та дизель у розвинутих країнах світу. Однак формування ціни на пальне в Україні є дещо незрозумілим, навіть більше - алогічним. Сьогодні в Україні середні ціни на такі види пального, як бензин та дизель, досить високі.

- На тлі постійної тенденції до зниження цін на нафту таку ж тенденцію повинні показати ціни на заправках в Україні, – заявив міністр енергетики та вугільної промисловості України Володимир Демчишин. - Ми будуємо ринкову економіку, відповідно, люди мають відчувати всі її переваги не лише на словах, а й фінансово.

Бачення незалежних експертів також не є втішними. До прикладу, наведемо слова, члена громадської ради при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України Геннадія Рябцева, - незважаючи на дешеву нафту у світі, вітчизняні нафтопродукти суттєво дешевшати не будуть, оскільки ряд економічних, політичних, валютних і фінансових чинників сприяють негативній стабілізації цін на доволі високому рівні.

За словами керівника департаменту маркетингу мережі АЗК «ОККО» Василя Дмитріва, продавці пального передусім зацікавлені у зниженні цін, адже торгувати пальним за високими цінами у сучасних економічних реаліях дуже складно.

- У січні ринкові умови дозволили трейдерам знизити ціну ДП на 1,50 грн/л. А от здешевлення бензинів можливе у разі стабілізації валютного курсу й збереження тенденції до зниження світових цін на нафту, - продовжує Василь Дмитрів.

Власники автівок також не зовсім розуміють механізм ціноутворення пального у нашій державі. За словами, власника Chevrolet Lacetti пана Андрія, - не треба бути великим економістом, щоб зрозуміти те, що сьогодні ціна на бензин є значно завищеною.

- Наші урядовці переконують нас, що виною всьому продавці бензину. Ті, в свою чергу, звинувачують владу, мовляв, що весь їхній заробіток від продажу пального йде на податки. Я на пальне витрачаю 2 100-2 500 грн щомісяця, а мій дохід становить близько 4 800 грн. Мені залишається мізер. Але авто мені потрібне для роботи, - підсумовує тернополянин.

Спритність рук і ніякого махлювання

За словами директора Консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, дії уряду є дещо незрозумілими. Заяви урядовців є протилежними їхнім діям. Українські політики ведуть хитру політику. Кабмін, по суті, забравши собі потенціал щодо зниження цін на нафтопродукти, зі шпальт усіх ЗМІ звинувачує нафтотрейдерів у необґрунтованому підвищенні ціни на бензин та дизель, стверджує Сергій Куюн.

- На жаль, зниження світових цін на нафтопродукти було компенсовано збільшенням акцизів в Україні на моторне пальне з 01.01.2016 р. на 13% та змінами роздрібного акцизу. Фактично податкове навантаження зросло з 01.01.2016 р. у середньому на 70 коп./л - розповідає Василь Дмитрів.

У Міністерстві фінансів уже підрахували, що до держбюджету у 2016 році надійде 3,2 млрд грн завдяки підвищенню акцизу. Виручені кошти Міністерство, за прикладом Європи, має намір направити до «спеціального» фонду на ремонт автомобільних доріг України, пише 20хвилин. На перший погляд здається, що все гаразд, так і має бути, проте, напевне, кожен пересічний тернополянин, як і будь-який інший українець, знає, як якісно у нас проводять дорожньо-ремонтні роботи, як стелять асфальт у той час, коли йде дощ, сніг і т. п. Тобто наші кошти знову витратять невідомо на що...

Спритність урядовців полягає і в практиці встановлення деяких податків у валюті. Оскільки розрахунок за імпорт відбувається у доларах і євро, то акцизи встановлені в євро. Станом на сьогодні “прибуток” уряду на одному літрі бензину А95 становить 40%, тобто близько 8 грн/л, в той час коли витрати та націнка нафтотрейдера сягає лише 16%. Це, у свою чергу, становить 3,18 грн.

- Зараз податкова складова впливає на роздрібну ціну вже більше, ніж світові ціни на нафту, - каже керівник департаменту маркетингу мережі АЗК «ОККО». - Наш уряд, нічого не роблячи, заробляє на торгівлі нафтопродуктами більше, ніж нафтові компанії, які видобули сировину та виробили кінцевий продукт, – продовжує Василь Дмитрів.

Постає досить логічне питання в цій заплутаній та нелогічній схемі: хто ж впливає на ціну пального у нашій державі? Трейдери зі своїми 16% чи український уряд з 40% від вартості пального?

В обхід тернопільського бюджету

За словами,  в. о. начальника Головного управління статистики у Тернопільській області Тетяни Грищук, у нашій області за минулий 2015 рік суб’єктами господарювання (юридичними особами та фізичними особами-підприємцями) через мережу автозаправних станцій, що налічує 185 одиниць, було продано бензину на 94,8 млн грн, дизелю - на 115,38 млн грн. Загальна сума від реалізації нафтопродуктів становить 210,18 млн грн. Тож близько 74,8 млн грн мало б надійти у місцевий бюджет.

Проте жодна гривня з акцизу чи будь-якого іншого податку від реалізації пального на теренах Тернопілля не потрапила до бюджету. Ці кошти ідуть в обхід. За словами в. о. начальника Тернопільської митниці ДФС Оксани Антонович, жоден з продавців пального, який працює на нашому ринку, не розмитнює імпортовані нафтопродукти через обласну митницю.

Знову звинувачують девальвацію

Український уряд уперто відмовляється знизити валютну податкову залежність пального та перейти на національну валюту. Також вітчизняні можновладці не хочуть помічати результати своєї діяльності - підвищення податкового тиску і своєї некомпетентності у питанні зупинки девальвації, що, без сумніву, негативно впливає на роздрібні ціни нафтопродуктів.

Середня ціна бензину А-95 в Україні становить 19,07 грн/л, або близько 0,66 євро/л. Якби одне євро коштувало 20 грн, а не 28,8 грн, вартість бензину становила б близько 15 грн/л. Тобто слабкість національної валюти сприяє підвищенню гривневих цін на імпортні товари, якими на 85% є нафтопродукти. - Буквально кожна копійка, яку втрачає гривня щодо іноземної валюти, позначається і на пальному, - наголосив Сергій Куюн.

Прогнози невтішні

За словами Сергія Сапєгіна, члена громадської ради при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України, - трейдери формують так звану подушку безпеки, яка здатна убезпечити їх від негативних наслідків ухвалення оновленого Податкового кодексу та державного бюджету на 2016 р. Ніхто з гравців ринку нафтопродуктів України не знає, чим обернуться "експерименти" Міністерства фінансів, а також нововведення, прийняті парламентом у бюджетному пакеті 2016 р.

- Міністри можуть довго говорити про відповідальність, але зобов'язання директора роздрібної мережі набагато вищі, ніж будь-якого політика. Адже якщо промахи чиновника у найгіршому разі можуть коштувати йому посади, то помилки учасника ринку здатні спричинити втрату довіри інвесторів та акціонерів, втрату і крах бізнесу, - зазначає експерт.

За словами Геннадія Рябцева, у ціну нафтопродуктів сьогодні на заправках закладено всі ризики - економічні, політичні, валютні, фінансові. Зменшити їх може лише стабілізація. Економічна, політична, валютна, фінансова. А оскільки останньої не видно, ціни на заправках залишаються незмінними.

- Ціну бензину, крім нафти, формують орендна плата за видобуток, акциз, спеціальна надбавка, акциз на роздрібну торгівлю. Жоден з цих показників не зменшився, - заявив член ради Ліги аудиторів України Михайло Крапивко. - Крім того, з шести нафтопереробних заводів в Україні працює лише один. Постачання нафти туди здійснює "Укрнафта", яку можуть позбавити ліцензії. Як наслідок - ми маємо ситуацію, коли бензин у нас привізний, або той, який зроблений із привізної нафти. Коротко кажучи, нинішня ціна на бензин в Україні протримається в кращому випадку один-два квартали, а потім зросте, незважаючи на падіння цін на нафту.

ДОВІДКА

У Великобританії літр нафти коштує значно дешевше, ніж літр мінеральної води. Експерти автомобільної асоціації Англії спрогнозували, що якщо така динаміка збережеться, то дешевшим від води буде і бензин. Сьогодні на території Туманного Альбіону можна придбати літр бензину за 0.54 $, „Кока-Коли” – за 0.53 $, мінеральної води – за 0.29 $, а літр нафти – за 0.19 $.

Автор
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)

Відгуки та коментарі

Написати відгук
Написати коментар

Відгук - це думка або оцінка людей, які бажають передати досвід або враження іншим користувачам нашого сайту з обов'язковою аргументацією залишеного відгука. Ваш відгук допоможе багатьом прийняти правильне рішення Коментарі призначені для спілкування та обговорення, а також для роз'яснення питань, що цікавлять

Не дозволяється: використання ненормативної лексики, погроз або образ; безпосереднє порівняння з іншими конкуруючими компаніями; безпідставні заяви, що ображають діяльність компанії і / або її послуги; розміщення посилань на сторонні інтернет-ресурси; реклама та самореклама.

Введіть email:
Ваш e-mail не відображатиметься на сайті
або Авторизуйтесь , для написання відгуку
Автор
0/12
Викладення
0/12
Актуальність
0/12
Відгук:
Завантажити фото:
Вибрати

Коментарі призначені для обговорення, обговорення, вияснення цікавих питань. Для оцінок та рецензій використовуйте форму відгуку

Відповідальний за розділ
Наталія Наконечна
Журналісти сайту 0352.ua до ваших послуг.
Пишіть нам, телефонуйте, повідомляйте про міські новини та події - ми сподіваємося, що з Вашою допомогою городяни дізнаються про життя Тернополя більше.

Разом з Вами ми зробимо наше місто кращим!