Туристична сфера Тернополя – наче чорна діра

Скільки грошей не вкладай у туристичну сфеу, однаково мало. Натомість говорити про результати таких капіталовкладень можна лише опосередковано.

Суттєвих прибутків місцевий бюджет від зростання туристичного потенціалу міста не отримує. Дещо більше на гостях міста заробляють заклади інфраструктури – готелі, ресторани, розважальні та мистецькі заклади. Та  про збільшення їхніх доходів теж можна говорити лише гіпотетично. Наразі добре ім’я файного міста в Україні та світі – єдиний результат програми розвитку туризму у Тернополі. Скільки витрачає мерія на позитивний імідж обласного центру, чи достатньо цього, щоб привабити туристів та інвесторів, та чи не дають заклади інфраструктури зганьбитися перед гостями міста, дізнавалася «Номер один».

Кошти освоїли лише на чверть

У Тернополі розроблено програму розвитку туризму на 2012-2015 роки. Так торік, так і в 2013 році на заходи, передбачені цією програмою, з міського бюджету виділено по 200 тис. грн. Однак у 2012 р. освоїти кошти управлінню стратегічного розвитку вдалося тільки на чверть. Враховуючи проблеми із недофінансуванням, довелося спрямувати кошти на сплату боргів попередніх років, пояснює начальник управління стратегічного розвитку ТМР Юрій Дейнека. Майже 150 тис.  грн. було перераховано на погашення кредиторської заборгованості за 2011 рік, пише "Номер один".

Загалом у сфері туризму та промоції міста мерія працює у кількох напрямках. Перший – видавництво поліграфічної продукції, яка знайомить потенційних туристів та візитерів з Тернополем. Сюди належать фотоальбом про Тернопіль, який у 2013 році планують перевидати накладом у тисячу примірників, перша книга про храми міста «Тернопіль сакральний», «Паркова скульптура Тернополя», «Художники про Тернопіль» тощо. Загалом близько 50 найменувань друкованої продукції. Другий напрямок – встановлення туристичного ознакування, а саме – виготовлення та розміщення туристичних пілонів та вказівників. Переважно вони розташовані у центральній частині міста, де акумулюються туристи. Також місто виготовило ряд відеороликів, серед яких відео про чемпіонат з водно-моторного спорту, які транслювалися на центральних телеканалах.

Тернополю потрібно мінімум чотири зірки

– Протягом минулого року ми активізували роботу з усіма туристичними фірмами та закладами, які відносяться до туристичної інфраструктури. Сюди ж належать і готелі. Варто зазначити, що стосовно забезпеченості міста місцями для тимчасового проживання туристів існують різні думки. Наприклад, у зимову пору, коли потік туристів невеликий, звичайно, готелів вистачає, але коли в місті проходять масштабні заходи і до нас приїжджає багато гостей, розселяти їх ніде. Наприклад, під час чемпіонату з водно-моторного спорту у Тернопіль приїхали учасники з різних країн світу. Місць у готелях не вистачало, тому доводилось для них знімати квартири. З іншого боку, у несезон готелі пустують, через що несуть збитки, каже Юрій Дейнека. – Думаю, за кілька років інвестиційний потенціал Тернополя значно зросте. Тоді місто матиме потребу у готелях високого рівня якості.  Навіть найкращі готелі міста, до яких належать «Тернопіль», «Галичина» та «Юхновичі», мають лише три зірки якості, тому, на жаль, місто не може приймати у себе гостей дуже високого рівня.

Говорити про результати реалізації програми можна, лише візуально оцінивши ситуацію. Справа в тому, що офіційна статистика кількості туристів, які приїжджають у місто, не ведеться, і це є неабиякою проблемою. Кількість туристів, які офіційно відвідують регіон, підсумовується тільки на рівні області. У місті управління статистики такими даними не володіє, тому мерія взялася самостійно підраховувати, скільки іногородніх приїжджають у Тернопіль. Як? Для цього управління стратегічного розвитку звернулося з відповідним листом у готелі, організації та підприємства, які працюють у сфері туризму, з проханням вести облік потоку туристів. На думку Юрія Дейнеки, офіційне число туристів, які приїжджають у Тернопіль, у п’ять разів менше за реальний показник, адже більшість гостей міста не є облікованими, приїжджають з приватними візитами, живуть у найманих квартирах, друзів.

Одну з вирішальних ролей у розвитку туризму в Тернополі відіграють навчальні заклади. Саме завдяки організації міжнародних конференцій, зустрічей, візитів у місто з’їжджається велика кількість наукової еліти. Наприклад, ТДМУ ім. І. Горбачевського організував конференцію за участю представників з 60 країн світу. Крім того, у Тернополі навчається велика кількість іноземців, до яких приїжджають рідні та друзі.

– Загалом структура туристів, які приїжджають у Тернопіль, є дуже строкатою. Основну частину їх складають гості міста, поїздки яких пов’язані з діловими візитами. Другу велику категорію складають візитери та учасники спортивних та культурно-мистецьких заходів. Наприклад, на чемпіонаті світу у Тернополі офіційно перебували представники 13 країн світу, а на фестивалі «Духовної пісні» – з восьми. У червні на центральному стадіоні відбуватиметься захід під егідою європейської футбольної асоціації. Участь у ньому братимуть чотири жіночих футбольних команди з Європи, а це як мінімум сотня іноземців, – каже Юрій Дейнека. – Щодо іноземних туристів, то безсумнівним лідером у цьому плані є Польща.

Скільки грошей туристи залишають у Тернополі?

Про економічний ефект від проведених заходів, які привертають у Тернопіль туристів, мерія може говорити лише з огляду на загальні тенденції. Скільки грошей гості міста залишають у готелях, ресторанах та магазинах, підрахувати не можливо, каже Юрій Дейнека.

– Через недосконалість податкового законодавства підрахувати економічний ефект від розвитку туризму в Тернополі не можливо. Більшість суб’єктів підприємницької діяльності, які працюють у сфері обслуговування туристів, знаходяться на єдиному податку. Незважаючи на збільшення прибутку, якщо він не перевищує мільйона гривень, суми у звіті підприємця фактично не відрізнятимуться. Індивідуальні показники можна простежити лише по готелях. Зокрема, завдяки туристичному збору. Туристичний збір – це місцевий збір, кошти від якого зараховуються до місцевого бюджету. Ставка встановлюється місцевими радами у розмірі від 0,5% до 1% до бази справляння збору. Тобто готель сплачує 1% вартості проживання туриста протягом дня до місцевого бюджету. Платниками збору є громадяни України, іноземці, а також особи без громадянства, які прибувають на територію адміністративно-територіальної одиниці та отримують послуги з тимчасового проживання. Платниками збору не є соціальні категорії громадян, а також особи, які прибули у відрядження, – пояснює Юрій Дейнека.

Торік місто перевиконало план надходжень туристичного збору до місцевого бюджету на 4%. При плановому показнику 68,9 тис. грн. готелі міста сплатили 7,1 тис. грн. До речі, у порівнянні з 2011 роком сума сплати зросла на 35%. Уже в 2013 році плановий показник становить 90 тис. грн., що на 20 тис. грн. більше, ніж торік.  Здавалося б, який високий показник при капіталовкладенні всього 50 тис. грн. у рік. Лише на туристичному зборі місто відбиває кошти за вливання у туристичну сферу. Та насправді на промоцію міста витрачаються сотні тисяч гривень, якщо врахувати витрати на організацію масштабних заходів, візити тощо. Відтак сказати, чи Тернопіль у збитках від промоції, чи у виграші, не можливо.

Оцінити діяльність туристичної галузі можна по економічних показниках за 2012 рік, каже Юрій Дейнека. Торік кількість прибуткових підприємств у порівнянні з 2011 роком зросла, а неприбуткових – зменшилась. Хоча така статистика також є сумнівною, адже заслугу від покращення цього показника присвоює собі чимало структур, серед яких податкова служба, яка часто наголошує на своїй роботі щодо виведення бізнесу з тіні.

У 2013 році мерія планує посилити роботу з промоції міста. Зокрема, у Тернополя стане на два міста-побратима більше. Підписання відповідних угод заплановано з містами Греції та Німеччини. Крім того, у Тернополі планують провести кілька міжнародних спортивних змагань, фестивалів, також передбачені ділові візити потенційних інвесторів. Останні розвиватимуть у файному місті і туризм, і економіку.

33 тисячі туристів відвідали Тернопіль протягом 2011 року. За даними управління стратегічного розвитку ТМР

Автор
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)

Відгуки та коментарі

Написати відгук
Написати коментар

Відгук - це думка або оцінка людей, які бажають передати досвід або враження іншим користувачам нашого сайту з обов'язковою аргументацією залишеного відгука. Ваш відгук допоможе багатьом прийняти правильне рішення Коментарі призначені для спілкування та обговорення, а також для роз'яснення питань, що цікавлять

Не дозволяється: використання ненормативної лексики, погроз або образ; безпосереднє порівняння з іншими конкуруючими компаніями; безпідставні заяви, що ображають діяльність компанії і / або її послуги; розміщення посилань на сторонні інтернет-ресурси; реклама та самореклама.

Введіть email:
Ваш e-mail не відображатиметься на сайті
або Авторизуйтесь , для написання відгуку
Автор
0/12
Викладення
0/12
Актуальність
0/12
Відгук:
Завантажити фото:
Вибрати

Коментарі призначені для обговорення, обговорення, вияснення цікавих питань. Для оцінок та рецензій використовуйте форму відгуку

Відповідальний за розділ
Наталія Наконечна
Журналісти сайту 0352.ua до ваших послуг.
Пишіть нам, телефонуйте, повідомляйте про міські новини та події - ми сподіваємося, що з Вашою допомогою городяни дізнаються про життя Тернополя більше.

Разом з Вами ми зробимо наше місто кращим!