Тернополянка хотіла продати кавову машину, а позбулася грошей з банківської картки

Парадоксально, проте технічний прогрес не тільки розвиває науку, а й розширює можливості шахраїв. Хто б міг подумати ще років п’ять-десять тому, що бути обдуреним можна навіть по телефону. І не просто розіграним, а позбутись частини грошових заощаджень із банківського рахунку!

Бухгалтер однієї з фірм Тернополя Ірина Чорна потрапила у пастку саме через тверде переконання, що у банках все надійно, тож і трапитись щось погане не може. Та й обслуговувалась тут досить давно (з юридичних причин ми не вказуємо назви даної фінансової установи – авт.).

Хотіла продати кавову машину, а позбулася грошей з банківської картки

«У цьому банку я обслуговуюсь приблизно з 2009 року і маю певні пільги, зокрема, «Золоту картку», що дає 24 тис. грн. кредитного ліміту. Зараз я її маю поповнити, але після крадіжки, чесно кажучи, страшнувато: якщо шахраї так легко можуть дістатись до рахунків клієнтів… Хоча банк запевняв мене, що має підвищений захист, ­– розповіла Номер один під час зустрічі Ірина Чорна. – І ще мені не сподобалось, що коли я ввела другий фінансовий телефон, з банку не зателефонували уточнити, хоча повинні були це зробити».

Усе почалось із оголошення, розміщеного Іриною на інтернет-аукціоні Slando.ua щодо продажу професійної кавової машини, що була в користуванні, за 3 тис. 300 грн. Заради зручності продавець вказує свій номер мобільного. Це нормальне явище, до якого вже всі звикли.

«Майже одразу мені зателефонував чоловік, який представився Андрієм Миколайовичем. Він розмовляв російською. Сказав, що з Бережан. Мене це трохи здивувало, хоча, в принципі, я ж не можу стверджувати, що у Бережанах немає російськомовних людей, – пригадує події двотижневої давнини співрозмовниця. ­– Він сказав, що його влаштовує моя кавова машинка – ціна і якість, і він буде її купувати. У кінці розмови попросив мій номер банківської картки. Це нормальна практика: дається номер картки, і людина перераховує кошти. Я дала рахунок розрахункової, на ній у мене було всього 40 грн.».

Почувши назву банку, чоловік запевнив, що також обслуговується в ньому. І для чогось ще запитав строк дії цієї картки. Ірині ж пояснив, що хоче перевірити, чи насправді це її картка, ніби йому не все одно. Отож за кілька годин Андрій Миколайович знову зателефонував і підтвердив, що картка жінки.

«Мене здивувало, яким чином він це зробив, і я запитала про це. «Я працюю з банком давно, у мене депозит», – відповів він туманно. Більш конкретно не пояснив, але назвав суму залишку на моїй картці, також сказав, що він усіх клієнтів перевіряє. Хоча для мене це велике питання: як і що? Але, по суті, я на це і купилась: якщо людина бачить мій залишок, значить, насправді має зв'язок із банком, зробила я висновок. Ніхто би не подумав, що банк дав якусь недостовірну інформацію. Після того він цілий день надзвонював і жалівся, що у нього чомусь не виходить перерахувати гроші на мою розрахункову картку».

Нарешті спитав, чи не маю іншого рахунку у цьому ж банку. Ірина неохоче сказала про «Золоту картку». «Покупець» розповів, що по номеру телефону клієнта можна  перерахувати гроші через банкомат, але потрібно ввести номер, який він скаже.

Зараз потерпіла розуміє: шахрай поступово вів її до того, щоб вона погодилась ввести у свої банківські реквізити другий фінансовий номер телефону. Розсерджена та втомлена (адже переговори безплідно тривали цілий день, в Ірини застопорилась робота з документами), вона уточнила: «Це разова операція?». «Звичайно», – гарячкувато запевнив чоловік.

Нині потерпіла припускає, що зловмисник одразу бачив обидва її номери карток, але боявся її злякати, тож змучив її усілякими пропозиціями. Варто зазначити, що банкомати цього банку мають функцію «Екстрені гроші», і щоб скористатися нею,  потрібно ввести свій номер мобільного і пароль. А потім – код, що прийде на ваш телефон, адже коли ви оформлюєте рахунок в банку, то обов’язково вказуєте свій фінансовий телефон (тобто свій номер мобільного телефону) та деякі суто індивідуальні дані, скажімо, дівоче прізвище матері.

Так-от, Андрій Миколайович попросив Ірину назвати прізвище матері. Вона зауважила, що ці дані не розголошуються, та співрозмовник на другому кінці почав нервувати, підганяв: «Кажіть, я вже проводжу платіж».

«Він гарно розповів, а я повірила! – гірко визнає пані Ірина. – Він зняв 1 тис 100 грн. миттєво. Я з ним говорила о 12 год. 57 хв., о 13 год. 16 хв. гроші вже були зняті. Більше того, він це зробив в одному зі столичних відділень банку, хоча там встановлено камери відеоспостереження! Однак коли я попросила надати точну адресу банківського відділення, де було знято кошти, мені сказали лишити заяву, а відповідь нададуть згодом. От минуло вже 2 тижні, а я марно чекаю».

Потерпіла підозрює, що банк навмисно затягує час, не надає міліції відеозйомки. Сьогодні Ірина Чорна шкодує, що одразу не звернулась до правоохоронців.

Що цікаво, через кілька днів після афери дурисвіт знову ввімкнув свій мобільний, внесений жінкою як другий фінансовий номер. Шахрай настільки впевнений у собі, що забув: на вимогу клієнта банк повинен надати роздруківку, в якій вказано у тому числі і номер телефону, з якого дзвонили. Більше того, жінка з міського телефону зателефонувала за цим номером і незабаром Андрій Миколайович передзвонив сам і запитав: «Что вы хотели?».

«Людина відкрито грає і нікого не боїться!» – дивується співрозмовниця.

Не називайте невідомим людям цифр, кодів чи номерів із СМС-повідомлень, що надійшли на ваш мобільний

У чому ж помилка Ірини Чорної? – пояснив начальник відділу боротьби з кіберзлочинністю і торгівлею людьми УМВСУ в Тернопільській області Георгій Кондратюк.

Приблизно вже рік в Україні і на Тернопільщиниі, зокрема, почастішали випадки шахрайств із банківськими кредитними картками. Адже щоб зняти кошти, злодієві потрібно лише знати два номери – рахунку кредитної картки та мобільного телефону жертви.

Важливо й те, що майже всі потерпілі розміщали свої оголошення про продаж товарів чи речей на загальноукраїнському інтернет-аукціоні ­– Aukro.ua або Slando.ua.

За таких обставин шахраї діють за двома схемами.

Отже, людина, як і пані Ірина, вирішила продати якусь річ і розміщає в Інтернеті оголошення. Щоб потенційний покупець міг зв’язатись, продавець вказує свій номер мобільного.

Схема перша: один зі злодіїв телефонує і вдає, ніби зацікавився річчю. Розпитує про товар та, зрештою, просить власника продиктувати номер банківської картки. Мовляв, він зараз перерахує гроші, а продавець, переконавшись, що кошти надішли, відправить поштою продану річ. Окрилений продавець диктує номер банківської картки і таким чином стає на шлях власного обдурення.

Невдовзі до нього на мобільний телефонує незнайомий чоловік (спільник афериста) і, представившись співробітником банку (чи працівником служби охорони банку), цікавиться, чи насправді він чекає грошового переказу. Клієнт нетерпляче підтверджує. Тоді пройдисвіт-«банкір» питає, чи не надходило зараз на його мобільний СМС-повідомляння. Якщо так, потрібно назвати цифри, бо змінився пін-код, його картку  заблоковано.  Довірливий продавець називає пін-код і втрачає кошти із власного рахунку. Адже насправді у цей момент один із шахраїв через функцію «Екстрені гроші» зняв через банкомат ваші гроші. На щастя, через банкомат можна зняти не більше 2 тис. грн. Хоча вже є випадки, коли злодії наважувались по декілька разів телефонувати до жертви, таким чином щоразу знімаючи по кілька тисяч, як це трапилось восени минулого року з двома сільськими вчительками з Борщівського та Монастириського районів. В однієї з потерпілих шахрай вивідав пароль банківської картки та привласнив 8 тис грн.

Згодом тернопільські оперативники встановили, що в першому випадку кошти були зняті в Алчевську Луганської області, а в іншому перераховані на картку жительки містечка Тараща на Київщині. Проте розшукати зловмисників поки не вдалося.

Друга схема складніша і більш небезпечна, адже одному зі зловмисників доводиться «засвітитись» в офісі мобільного оператора. Преамбула злочину аналогічна попередній: людина продає через Інтернет, скажімо, комп’ютер. І знову злодій телефонує ніби взнати параметри товару. Невдовзі він подзвонить ще двічі, але вже з інших номерів. І тепер шахрай спокійно звертається до мобільного оператора, ніби у нього вкрали телефон і просить злодієві (а насправді власникові) заблокувати картку. Оператор просить назвати три останні номери телефонів, з якими він спілкувався. Пройдисвіт упевнено називає, адже це саме він телефонував. І поки нічого не підозрюючий абонент намагається зрозуміти, чому йому відключили мобільний, злодій встигає через банкомат зняти кошти.

Врятувати власні заощадження можна в тому випадку, коли не називаєш жодних цифр, кодів чи номерів з СМС-повідомлень, що надійшли на ваш мобільний, невідомим людям, попереджають у відділі з кіберзлочинністю.

Найбільш розповсюджені на Тернопільщини методи шахрайства з допомогою мобільних телефонів

Блокування номера і перереєстрація SIM-картки. Абоненту надходить дзвінок начебто із сервісного центру оператора про збій у системі і блокуванні його телефону на кілька діб. Для «вирішення» проблеми пропонується перереєструватись у системі, набравши певну комбінацію чисел. Насправді ця комбінація чисел є командою переказу грошей з одного рахунку на інший.

Виграли приз. Телефонує ніби представник call-центру і повідомляє про перемогу в акції. Для отримання «призу» необхідно придбати ваучер поповнення рахунку на ХХХ гривень і повідомити код активації. Рахунок виявляється недійсним, але гроші ви перерахували.

Прохання зробити короткий дзвінок з вашого телефону. Звернення з проханням про необхідність термінового дзвінка тяжко хворій людині з вашого мобільного телефону. У результаті з рахунку абонента знімається значна сума. Попередьте дитину не реагувати на подібні звернення, не порадившись з вами.

Шахрайство за допомогою SMS-повідомлень. Перекажіть кошти на рахунок і отримайте вдвічі більше. SMS-повідомлення зі змістом на кшталт: «Сервер мобільного оператора Х. Перекажіть гроші на номер ХХХХХХХ і отримайте вдвічі більше!».

Прохання надіслати гроші. Людина отримує SMS приблизно такого змісту: «Не можу тобі додзвонитися, немає грошей, надішли 5 гривень». Далі повідомляється номер телефону ХХХ-ХХХХХХХ. При спробі набрати номер абонент виявляється «поза зоною досяжності».

На ваш рахунок помилково перераховані кошти. Отримання SMS із текстом про помилкове перерахування незначної суми грошей на рахунок абонента і прохання її повернення. Для переказу коштів пропонують відправити повідомлення на короткий номер, дуже схожий на службовий. У результаті «повернення боргу» з балансу відправника знімається значна сума.

Відмовся від рекламної SMS-розсилки. Отримання SMS з пропозицією відписатися від рекламної SMS-розсилки. Послуга виявляється платною.

Автор
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)

Відгуки та коментарі

Написати відгук
Написати коментар

Відгук - це думка або оцінка людей, які бажають передати досвід або враження іншим користувачам нашого сайту з обов'язковою аргументацією залишеного відгука. Ваш відгук допоможе багатьом прийняти правильне рішення Коментарі призначені для спілкування та обговорення, а також для роз'яснення питань, що цікавлять

Не дозволяється: використання ненормативної лексики, погроз або образ; безпосереднє порівняння з іншими конкуруючими компаніями; безпідставні заяви, що ображають діяльність компанії і / або її послуги; розміщення посилань на сторонні інтернет-ресурси; реклама та самореклама.

Введіть email:
Ваш e-mail не відображатиметься на сайті
або Авторизуйтесь , для написання відгуку
Автор
0/12
Викладення
0/12
Актуальність
0/12
Відгук:
Завантажити фото:
Вибрати

Коментарі призначені для обговорення, обговорення, вияснення цікавих питань. Для оцінок та рецензій використовуйте форму відгуку

Відповідальний за розділ
Наталія Наконечна
Журналісти сайту 0352.ua до ваших послуг.
Пишіть нам, телефонуйте, повідомляйте про міські новини та події - ми сподіваємося, що з Вашою допомогою городяни дізнаються про життя Тернополя більше.

Разом з Вами ми зробимо наше місто кращим!