Уперше, принаймні на Тернопільщині, за хабарництво поніс відповідальність разом із викладачем і студент

Про справжній розмах корупції у вишах знають чи не усі, бо в багатьох родинах є студенти. А тому не доводиться говорити: «іноді буває», «трапляється» - вища освіта просто погрузла у системному хабарництві.

«Точкові» удари правоохоронних органів по хабарниках радше нагадують полохання, а не послідовну масштабну протидію. 27 липня працівники головного управління внутрішньої безпеки Міністерства доходів і зборів спільно з головним управлінням боротьби з організованою злочинністю МВС затримали ректора Національного університету державної податкової служби Петра Мельника під час отримання хабара - 120 тисяч гривень. Згодом в його кабінеті знайшли ще 30 тисяч доларів. Міністр освіти Табачник «відхрестився»: податковий вуз – не його парафія, а підпорядкований Міністерству доходів і зборів. Гучне викриття мимоволі псувало оптимістичні запевнення – вступна кампанія у вишах буде чесною, відкритою і прозорою, пише Свобода.

Наразі вищі навчальні заклади оприлюднили списки рекомендованих до вступу за так званою другою хвилею. На цьому етапі й справді не нахімічити – зарахують абітурієнтів із найвищими балами. Причому цьогоріч конкуренція між абітурієнтами значно вища, ніж торік. Наприклад, у медичних вузах – тернопільському, львівському, київському – у першу хвилю потрапили ті, у кого бал вище 775-ти, тобто не просто медалісти, а рекордсмени за ЗНО.

Очевидно, що висновки, чи справді вступна кампанія чесна, як обіцяно, можна буде робити під час третьої хвилі і так званого додаткового зарахування (як показує практика, саме на цьому етапі можливі зловживання).

Між тим, У Тернополі вона розпочалася із промовистого факту: на хабарі у понад 1000 доларів затримали доцента ТНЕУ. Викладач, будучи старшим технічним секретарем приймальної комісії ТНЕУ, «оцінив» своє сприяння за вступ на 3-й курс державної заочної форми навчання у 1100 доларів та 250 гривень. Прокуратура Тернополя здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні, розпочатому стосовно цього підприємливого освітянина.

Водночас у стінах Тернопільського міськрайонного суду ще один доцент цього ж вишу вислухав обвинувальний вирок. Викривальні факти, які лягли в основу звинувачення, правоохоронні органи задокументували у травні цього року.

Доцент кафедри інженерного менеджменту факультету «Аграрної економіки та менеджменту» був у складі державної екзаменаційної комісії, яка приймала комплексний кваліфікаційний іспит та захист магістерських робіт у студентів за спеціальністю «Менеджмент організацій та адміністрування» факультету «Аграрної економіки та менеджменту». Викладач запропонував старості групи заочників сприяння. Звісно, за гроші. Здавна у вишах заочники були у ролі дійної корови - їх не так соромно оббирати як жовторотих студентів, бо це здебільшого люди, які працюють.

Перший «транш», який вимагав доцент, – 200 гривень із заочника, збентежені майбутнім іспитом претенденти на статус магістра сприйняли покірно – гроші (загальна сума 1600 грн.) здали старості, той передав викладачу. Але наступна вимога обурила. Ще б пак – з трьох заочників, у тому числі старости групи, у яких доцент був керівником робіт, він вимагав по чотири тисячі гривень за успішний захист магістерської роботи. Та цими грошима, які заочники усе-таки зібрали, викладач так і не скористався, його затримали працівники СБУ.

На лаві підсудних він опинився разом зі старостою групи. Першого судили за одержання неправомірної вимоги, другого – за надання. Обоє визнали провину й уклали з прокурором угоду про визнання винуватості. У цій же угоді визначено узгоджене покарання: викладачеві – 20400 гривень штрафу, старості групи – 5100 гривень. Суд прийняв до уваги позитивні характеристики обвинувачених, а саме: науковий ступінь кандидата технічних наук, доцента, звання заслуженого винахідника Тернопільської області та є членом-кореспондентом інженерної академії України. Староста групи – приватний підприємець, справний платник податків.

Власне, це уперше, принаймні у межах області, за хабарництво поніс відповідальність поряд з викладачем і студент. Тож тим, хто платить за заліки, іспити чи модулі, варто знати про ризик потрапити під кримінал. То що залишається робити? Студент може протистояти корупційному середовищу у виші чи не єдиним способом – знаннями. Той, хто вчиться, не платить.

З останньою тезою, мабуть, погодяться не усі, а надто батьки студентів, які змушені періодично давати гроші своїм чадам на хабарі. «Без грошей не здам» - цей аргумент сина чи дочки батьки не піддають сумніву, хоча варто було б. Атмосферу марності навчання найбільше підігрівають у соціумі саме ті студенти, які не вельми дружать з наукою. Це зауважили і під час соціологічного дослідження у рамках проекту "Прозора освіта - давайте зробимо це можливим": студенти ледарство компенсують грошима, а корупція у вишах - це стратегія виживання і для ледачих студентів, і для викладачів, не вельми обтяжених етичними принципами. І найсумніше, що у теперішній системі координат: куплений диплом, куплене робоче місце, куплена посада – усе складається органічно. От лишень ми на кожному кроці потерпаємо від неуцтва чи не в усіх царинах буття… І поки ця потворна система координат існуватиме, а куплений диплом матиме таку ж вагу, як заслужений, годі сподіватися, що у вишах щось зміниться.

Тим часом корупційні процеси стають дедалі організованішими. Нині неможливо бути корупціонером-одинаком. Якщо існує корупція, вона, безумовно, має системний характер. Поведінка окремих викладачів свідчить, що в деяких закладах вибудувана вертикальна модель корупційних відносин, зауважують експерти. Хоч в економічному плані передумов стало значно менше, аби якось виправдовувати окремих викладачів, які погоджуються брати хабар. Адже рівень доходів у викладачів суттєво виріс, і вони не бідують.

Корупція тісно взаємозв'язана з професіональною декваліфікацією. Коли у вишах немає чесної конкуренції, тоді й посади обіймають люди, які відсутність професіоналізму можуть компенсувати налагодженням корупційних схем – це теза зі згаданого дослідження "Прозора освіта - давайте зробимо це можливим".

Бюрократія, формальні вимоги до рівня навчання, так звані симулятивні технології: "начебто" вища освіта, "начебто" гарні оцінки, "начебто" конкурентоспроможний диплом – усе це перетворює навчання на «начебто» навчання і продукує володарів дипломів без професійних знань.

Автор
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Відгуки та коментарі

Написати відгук
Написати коментар

Відгук - це думка або оцінка людей, які бажають передати досвід або враження іншим користувачам нашого сайту з обов'язковою аргументацією залишеного відгука. Ваш відгук допоможе багатьом прийняти правильне рішення Коментарі призначені для спілкування та обговорення, а також для роз'яснення питань, що цікавлять

Не дозволяється: використання ненормативної лексики, погроз або образ; безпосереднє порівняння з іншими конкуруючими компаніями; безпідставні заяви, що ображають діяльність компанії і / або її послуги; розміщення посилань на сторонні інтернет-ресурси; реклама та самореклама.

Введіть email:
Ваш e-mail не відображатиметься на сайті
або Авторизуйтесь , для написання відгуку
Автор
0/12
Викладення
0/12
Актуальність
0/12
Відгук:
Завантажити фото:
Вибрати

Коментарі призначені для обговорення, обговорення, вияснення цікавих питань. Для оцінок та рецензій використовуйте форму відгуку

Відповідальний за розділ
Наталія Наконечна
Журналісти сайту 0352.ua до ваших послуг.
Пишіть нам, телефонуйте, повідомляйте про міські новини та події - ми сподіваємося, що з Вашою допомогою городяни дізнаються про життя Тернополя більше.

Разом з Вами ми зробимо наше місто кращим!