Складати списки перед здійсненням покупок радять тернополянам для збереження грошей

Як купувати з розумом, як контролювати, що і скільки купили, не піддаватися емоціям, щоб потім не шкодувати про витрачені кошти, і не стати шопоголіком, радить психотерапевт.

Проблема вибору в людини завжди була, є і буде. І дуже важливо у виборі будь-чого орієнтуватися на власні цінності, зазначає психотерапевт Марія Хомів.

- У нас є певні цінності з моменту народження, які виховують батьки, є певні пріоритети, які здобуваємо впродовж життя, - пояснює фахівець. - Для когось головними є пріоритет екологічності. Для когось найважливішим є співвідношення ціни-якості. Для інших - знайти для себе в товарі певну цінність. Тому, на мій погляд, щоб не розгубитися в супермаркеті, щоб, як кажуть, не збитися з курсу, треба визначитися зі своїми пріоритетами. Тобто потрібно знати, чого ви хочете і навіщо це потрібно.

Можна скласти список пріоритетів і планувати як життя загалом, так і щоденні справи згідно з цими цінностями, радить психолог, пише 20 хвилин. 

Покупка задовольняє потребу

Поняття вибору - дуже широке. Адже ми вибираємо як глобальні речі, так і щось дрібне. Процес вибору пов’язаний із досвідом, тобто це процес запам’ятовування інформації.

- На мій погляд, його неможливо затиснути у вузькі рамки конкретної поради, але в будь-якому разі цінності є на першому місці: християнські чи цінності споживача, чи цінності як особистості, тобто що хочете від свого життя, що хочете мати, що хочете бачити, що хочете їсти, з ким хочете бути. Це є головне, - зазначає Марія Хомів. - Як ми вибираємо щось з двадцяти-тридцяти товарів одного виду? Тут нема однозначної поради. Для когось є важливим, що він їсть, для когось важливий зовнішній вигляд. Людина орієнтується на свої відчуття і потреби.

Людина, яка віддає перевагу здоровому харчуванню, обов’язково буде читати склад, а вигляд банки, її колір значення матиме. Людина, яка більш емоційно сприймає інформацію, буде орієнтуватися на красиві коробки. Дуже економний споживач, який з дитинства був обмежений в якихось речах, часто купує продукти зі знижками.

Говорячи про важкість вибору, про те, чому в нас є залежність від покупок, психотерапевт пояснює, що це можна пояснити дитинством, відсутністю уваги батьків, дефіцитом якихось речей у дитинстві - солодощів, іграшок, а також заниженою самооцінкою, неспокоєм, стресом, пригніченістю.

- З допомогою скуповування багатьох товарів людина хоче задовольнити якусь свою потребу, - пояснює Марія Хомів. - Дуже часто це стає не терапією, а потенційною загрозою психоемоційному стану. До речі, зауважте, наскільки правильно працюють у магазинах, супермаркетах, торгових центрах, де відвідувачів зустрічають продавці-консультанти, які готові нас ощасливити тим, що нам дуже часто непотрібне. Навіть музичний фон, запах у торгових центрах сформований таким чином, щоб викликати у людини бажання отримати це, впливаючи на наші тактильні, чутливі сфери.

Емоції – ворог жінок

Коли ми бачимо щось привабливе в магазинах, у нас спрацьовує права півкуля мозку, яка відповідає за емоції. Це працює підсвідомо, і цьому протистояти складно, особливо жінкам, зазначає Марія Хомів. Тому жінки більше схильні до необдуманих нераціональних покупок.

- Щоб врівноважити це, потрібно „включати” ліву півкулю, яка відповідає за логіку, - зазначає співрозмовниця. - Тому дуже важливо відразу питати у себе: „Чи це мені потрібно?”, „Наскільки це мені потрібно?”, „Чи буду я це використовувати щодня?”, „Коли я це буду цим користуватися?”.

Сьогодні у процесі прийняття рішень дуже популярним є екологічний підхід до життя, купівлі товарів тощо, розповідає Марія Хомів. Доведено, що людині загалом потрібно небагато. Є дослідження, коли люди протягом півроку взагалі нічого не купували, крім необхідної кількості їжі.

- Дуже важливим є не лише те, що людина при цьому не витрачає кошти, але й те, що в неї не виникає відчуття провини, тобто немає самозвинувачення, самопокарання за те, що вона зробила цей необдуманий крок, - зазначає психотерапевт. - Тому важливо складати список, розраховувати точну суму на покупки, зрозуміти, що потрібно, а що ні. Тоді, на мій погляд, впоратися з шопоголією зовсім нескладно.

Маленький магазин – легший вибір

Іноді людей лякають великі торгові центри, бо важко зробити вибір серед десятків чи сотень пропозицій. Тож вони віддають перевагу маленьких магазинам, де обирати, умовно кажучи, потрібно з трьох марок товару.

- Мене як споживача великий вибір не лякає і ніколи не лякав, навпаки, для мене це є можливістю дуже хорошого і свідомого вибору, - зазначає психотерапевт. - Заходячи в супермаркет, в якому є, наприклад, 30 видів йогурту, я обов’язково знайду те, що хочу. Коли цей товар мене задовольняє – якість, дата виробництва, я легко зроблю свій вибір. Хоча, якби в нас було більше маленьких хороших магазинів, я віддала б перевагу їм.

Мені подобаються маленькі магазинчики, бо я відчуваю там душевність. Я люблю красиві речі, затишок і комфорт, коли в магазині мене привітно зустрічають, щиро усміхаються, можуть дати пораду. Щодо тих же йогуртів, якщо продавець скаже мені, що в них є лише два види, бо вони не завозять багато товару, але термін зберігання лише шість днів, тоді для мене це спрацює.

Великі торгові центри – зручні для людини, яка багато працює, бо це економить час. З іншого боку, вони емоційно виснажують через надто велику кількість інформації для кори головного мозку. Адже покупець не має можливості добре подумати: потрібно мені це чи не потрібно. Особливо, якщо в нас є ресурси, кредитні картки, ми про це мало думаємо.

- Тому я раджу ходити за покупками зі списком, складати його наперед, починаючи від великих тих товарів, які необхідні для життя і на які потрібно заощаджувати, і завершуючи конкретним тижневим списком продуктів для супермаркету, - зазначає Марія Хомів.

Автор
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)

Відгуки та коментарі

Написати відгук
Написати коментар

Відгук - це думка або оцінка людей, які бажають передати досвід або враження іншим користувачам нашого сайту з обов'язковою аргументацією залишеного відгука. Ваш відгук допоможе багатьом прийняти правильне рішення Коментарі призначені для спілкування та обговорення, а також для роз'яснення питань, що цікавлять

Не дозволяється: використання ненормативної лексики, погроз або образ; безпосереднє порівняння з іншими конкуруючими компаніями; безпідставні заяви, що ображають діяльність компанії і / або її послуги; розміщення посилань на сторонні інтернет-ресурси; реклама та самореклама.

Введіть email:
Ваш e-mail не відображатиметься на сайті
або Авторизуйтесь , для написання відгуку
Автор
0/12
Викладення
0/12
Актуальність
0/12
Відгук:
Завантажити фото:
Вибрати

Коментарі призначені для обговорення, обговорення, вияснення цікавих питань. Для оцінок та рецензій використовуйте форму відгуку

Відповідальний за розділ
Наталія Наконечна
Журналісти сайту 0352.ua до ваших послуг.
Пишіть нам, телефонуйте, повідомляйте про міські новини та події - ми сподіваємося, що з Вашою допомогою городяни дізнаються про життя Тернополя більше.

Разом з Вами ми зробимо наше місто кращим!