Хто голосував за підняття тарифу у тернопільських маршрутках?

Близько 30 тернополян поставили крапку у питанні підняття тарифу в громадському транспорті Тернополя. Своїм «за» вони подолали останню формальну барикаду на шляху збільшення виконкомом вартості перевезення у маршрутках. Тепер слово за мерією. Лише від її доброї волі залежатиме, їздитимуть тернополяни у транспорті за 2,5 грн. чи ні.

Варто зазначити, що саме реакції тернополян побоювалась мерія у питанні підняття тарифу. Мовляв, доходи жителів міста суттєво не зросли, тому цілком зрозуміло, що зростання вартості проїзду їх не потішить. 28 лютого міська рада організувала громадське обговорення даного питання, щоб, по-перше, дізнатися думку тернополян, по-друге, виконати усі технічні процедури, що передують прийняттю рішення. Та чи вдалося мерії отримати об’єктивну оцінку ситуації, спірне питання.  З позицією перевізників керівництво міста добре ознайомлене. Детально про це «Номер один» розповідала у минулому числі. Натомість громада Тернополя під час обговорення свої інтереси представила у менш численному складі, через що й виникла суперечка.

Громадське обговорення нового тарифу розпочалося об 11 годині ранку, в час, коли більшість працюючих тернополян знаходяться на своєму робочому місці. Натомість перевізники, водії та їхні сім’ї знайшли можливість прийти та висловити свою думку, яка, звісно ж, дублювала позицію зацікавленої сторони. Найбільше зауважень в «опозиціонерів» виникло до якості громадських перевезень. Мовляв, у таких умовах ще й пасажирам потрібно доплачувати за втрачені нерви. Також тернополяни не згідні з тим, що мерія проводить громадське обговорення, а не слухання. Перше нібито не має жодної юридичної сили.

– Протокол громадських обговорень не має жодної чинності. Потрібно проводити громадські слухання, – стверджував представник громадської організації “Тернопілля – наш дім” Богдан Ваврик. – Якщо приймуть рішення про підвищення тарифів, ми маємо право не виконувати його. Без врахування думки тернополян таке рішення буде незаконним.

У Тернополі не можуть наразі відбуватись громадські слухання, пояснив головуючий громадських обговорень Ігор Гірчак, тому що Тернопільська міська рада не ухвалила положення про процедуру їх проведення відповідно до статуту. Сам статут є, а положення про громадські слухання планують затвердити на найближчій сесії міськради.

Начальник управління транспорту, комунікацій та зв’язку міськради Ігор Мединський продемонстрував присутнім уже підготовлений проект рішення виконкому "Про встановлення тарифів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом в Тернополі". Там йдеться про підвищення проїзду до 2,5 грн. Як з’ясувалось, перевізники пропонували й інші тарифи, які коливаються від 2,78 грн. до 3,4 грн.

– Тариф у розмірі 2,5 грн. розглянуло управління транспорту, далі документи направили в Антимонопольний комітет і тарифну комісію. В Антимонопольного комітету спочатку були зауваження до перевізників, вони, у свою чергу, надали необхідні документи та направили тарифи ще раз. У наступній відповіді Антимонопольного комітету заперечень щодо зміни тарифів не було, там наголосили, що це питання належить до компетенції органів місцевого самоврядування.  Наразі тарифи ще розглядають у відповідній тарифній комісії, куди входять представники облдержадміністрації, Антимонопольного комітету, міськради, – пояснив головний транспортник міста.

Фіналу дочекалася третина

Громадські обговорення тривали понад три години. За цей час громадські активісти висловили чи не усі недоліки у роботі транспорту. Зокрема, мова йшла про ставлення до пільговиків, поведінку водіїв, оголошення зупинок, запровадження електронного квитка. Надходили і зовсім кардинальні пропозиції, на кшталт, скасування соціального перевезення пільгових категорій у кількості шести осіб. Натомість тернополяни пропонують встановити для пенсіонерів окремий тариф у розмірі 1 гривні .

– Пільги повинні бути, це моя думка особиста, для інвалідів, для якоїсь визначеної категорії. А не для всіх пенсіонерів. Навіть тих 5-6 чоловік. Зрозумійте, що це є неправильно. Можливо, тому є збитки в тих автобусів. Є люди бідні, але вся бідна маса їздить тролейбусами, – запевняє тернополянка Наталя Сиротюк.

Брати гроші за проїзд з пенсіонерів пропонує і громадський контролер Василь Лазарчук: «Хто перший проходить до входу в автобус? Той, хто має силу. А та бабця, яка йде з паличкою, вона не сідала, не сяде і ніколи не сідає. Я говорив з багатьма водіями, вони із задоволенням сприймають таку думку, щоб кожен пенсіонер заплатив 1 гривню. І тихо-спокійно. Нервова система у водія буде нормальна. Або уявіть, коли в автобус зайшло шість пільговиків, заходить сьомий, а водій каже: «Вже виходьте!». Все життя пропрацював на роботі і потім тебе виганяють з автобуса».

До речі, таку ж пропозицію громада Тернополя надавала керівництву міста в офіційному зверненні. Напередодні, 24 лютого, під час засідання проводів «Української народної ради» голова тернопільського осередку Асоціації лікарів-католиків України Леся Копач зачитала ряд пропозиції щодо покращення роботи транспорту, серед яких і скасування соціального тарифу. Тоді ж представники громадських організації пропонували зробити фотографію робочого дня водія та визначити бодай приблизно пасажиропотік на окремих маршрутах, але жодна пропозиція до уваги керівництвом так і не була взята. У сесійній залі тернополяни пропонували вимагати в Києві збільшення фінансування міського громадського транспорту, адже одним з аргументів Ігоря Мединського щодо підвищення тарифу є відшкодування державою вартості пільгових перевезень у межах не більше 40%.

Чимало зауважень від тернополян прозвучало щодо тривалості зупинок, їх облаштування, дотримання графіка руху, оголошення зупинок у транспорті тощо. Проміжні зупинки, на думку активістів, мають бути короткі – виключно для посадки та висадки пасажирів. Таким чином вдасться не тільки стабілізувати графіки руху, а й позбутися заторів поблизу залізничного вокзалу, ринку та інших перевантажених зупинок. Ігор Мединський же пояснив, що затори та відхилення від графіка руху пов’язані не з недисциплінованістю водіїв маршруток, а з якістю доріг.

Після тригодинного обговорення ймовірного підвищення тарифів було запропоновано проголосувати за проект даного рішення – 5 були «проти», а 29 присутніх – «за». Хоча першочергово в залі зареєструвалося щонайменше 85 осіб. Протокол з обговорення будуть брати до уваги перед затвердженням рішення про тарифи на проїзд. Усі пропозиції городян організатори слухань обіцяли розглянути та врахувати перед прийняттям рішення про встановлення нових тарифів на перевезення пасажирів Тернополем.