Проблема із вивезенням сміття, яка виникла у Тернополі кілька років тому, змусила тоді міську та обласну владу терміново шукати вихід із ситуації. Вже на той час Малашівське сміттєзвалище мало бути законсервоване. Та через відсутність території, куди б можна було вивозити сміття з міста, воно продовжувало і продовжує сьогодні приймати міські відходи.
Тоді міській владі вдалось залагодити конфлікт та не виключено, що він може спалахнути знову у будь-який момент. Як один із варіантів вирішення проблеми було запропоновано сортування сміття. Для цього у 2009 році за кошти обласного бюджету комунальне підприємство Тернопільської обласної ради «Архбудсервіс» купило сміттєсортувальну лінію для сортування ТПВ. Та до сьогодні вона не введена в експлуатацію, щоправда перебуває у доброму стані в Скалаті Підволочиського району і готова до роботи.
- Коли був скандал зі сміттям всі терміново давали свій варіант виходу із положення, - розповідає Сергій Тарашевський, перший заступник голови облради. – Один із них – це сортування, щоб таким чином зменшити кількість сміття, яке йде на утилізацію. А відсортоване – відправляти на вторинну переробку. Тому була закуплена відповідна лінія, але не знайшлося можливості продовжити проект – встановити її у відповідному місці, відповідних санітарних та екологічних умовах. Її поклали на збереження біля Скалатського сміттєзвалища, як єдиного в області найбільш готового до кінцевої сертифікації. Там необхідно зробити земляні відвали, огорожу, щоб сміття не розліталося, тощо. Але у нас є дуже цікава тенденція бізнесу по-українськи: першим рішенням сесії Скалатської міськради було дано дозвіл на встановлення сміттєсортувальної лінії. Та буквально через два місяці ті ж самі депутати його скасували. І це найжахливіше, що може бути. Спочатку дати дозвіл, люди витратили кошти, привезли лінію, замовили проектні роботи, інші речі, а потім сказати, що усе це «не зараховується». Безумовно, що це втрати.
Надавати територію для облаштування міського сміттєзвалища, сміттєпереробного заводу чи сміттєсотрувальної лінії сьогодні не хоче жодна сільрада. І цю проблему на думку Володимира Стаюри мали б вирішити представники виконавчої гілки влади. Та ситуація ускладнюється ще й тим, що люди отримують неправдиву інформацію стосовно того чи іншого проекту пов’язаного зі сміттям.
- Сьогодні прийдемо до любої сільської ради, всі кажуть, що цього не потрібно, особливо коли підігрівається ця ситуація, – зазначає Володимир Стаюра, депутат облради. – Проблема зі встановленням сміттєсортувальної лінії виникла і через «підігріття» ситуації. У Скалаті, наприклад, пустили слух, що це буде сміттєспалювальний завод. Зараз ведемо активний пошук, і надіємось що земельна ділянка буде, якщо не в Скалаті, то в іншому місці. Це не тільки біль обласної ради, це біль і виконавчої гілки влади, бо вони можуть це зробити, і їм мало б задаватися питання: «Чому до цих пір не зроблена ця робота?». Два мільйони гривень витрачені з нашого бюджету висять, але лінія є, залишилось спільно її ввести в експлуатацію і отримувати з цього прибутки. У всьому світі сміття – це прибутковий бізнес, тільки у нас коли політика заходить в бізнес починаються проблеми.
Щоб ввести в експлуатацію цю лінію, сьогодні, підприємцю, який цим займатиметься, додатково потрібно вкласти тисячі гривень на проектну документацію та близько двох мільйонів гривень на введення її в експлуатацію, пише lypa.te.ua. Сергій Тарашевський також повідомив, що депутати Скалатської міськради повторно розглянули питання стосовно сміттєсортувальної лінії і готові сортувати сміття, яке надходитиме зі Скалата і трьох навколишніх сіл. При такому «завантаженні» лінія буде працювати один день в тиждень. Це ніби крок назустріч, але в обласній раді продовжують шукати альтернативні варіанти.