Україні лише 44 відсотки автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів, відповідають вимогам безпеки, підрахували в Мінінфрастуктури. А наскільки безпечним є громадський транспорт і, зокрема, маршрутні автобуси в Тернополі? Який рухомий склад задіяний на пасажирських перевезеннях в області?
За коментарем звернулися до начальника відділу автомобільно-технічної інспекції управління Державтоінспекції в області Володимира Погрібного.
- За вісім місяців в області сталося 163 дорожньо-транспортні пригоди, в яких 7 людей загинуло і 242 травмовано. У тому числі 5 ДТП трапилося за участю автобусів, у них загинула одна людина, 33 травмовано. Та далеко не завжди винними в аварії є саме водії маршруток. Останніми роками кількість транспорту збільшилася в рази, рух став інтенсивнішим і найменша необачність будь-кого на дорозі може призвести до трагічних наслідків. Приміром, останнє жахливе ДТП на вулиці Об’їзній в Тернополі сталося з вини водія легкової машини, який виїхав на смугу зустрічного руху і зіткнувся з маршруткою. Водій і пасажир легківки загинули.
Загалом, ситуація з маршрутними перевезеннями в області контрольована. Цьогоріч працівники ДАІ зафіксували понад 3 тисячі порушень правил дорожнього руху, які допустили водії автобусів, але статистика свідчить, що кількість цих порушень зменшується щороку, пише газета Свобода.
- Нерідко в новинах чуємо про п’яних водіїв за кермом маршруток. Чи є в області такі кричущі факти?
- Працівники Державтоінспекції виявили цьогоріч два випадки, коли рейсовими автобусами керували водії в стані алкогольного сп’яніння - в Монастирському і Чортківському районах. Ще у двох випадках йшлося про водіїв так званих відомчих автобусів. Один із них шокував навіть працівників ДАІ. Водій шкільного автобуса, який привіз дітей зі Збаразького району в драмтеатр, перебував у стані алкогольного сп’яніння. Звісно, його звільнили з роботи. Дивує, як взагалі такій людині довірили возити школярів, адже зазвичай на цю роботу беруть найкращих.
А загалом фактів керування маршрутними автобусами в стані сп’яніння в області значно поменшало. Раніше близько 10 нетверезих водіїв виявляли щороку.
- Їдучи маршруткою в Тернополі, не раз спостерігала, як водій однією рукою тримає кермо, а іншою – мобільний телефон. Чесно кажучи, стає лячно, бо не знаєш, чи доїдеш з таким «мобільним» водієм без пригод до потрібної зупинки.
- Розмови по мобільному телефону під час керування – це порушення правил дорожнього руху, а водіям маршрутних транспортних засобів забороняється також під час перевезення пасажирів розмовляти з ними, їсти, пити, палити. Якщо водій на зауваження не реагує - зателефонуйте замовнику перевезень, тобто в управління транспорту міської ради. Знаю, що керівництво цього структурного підрозділу вживає дієвих заходів щодо водіїв – любителів поговорити за кермом. Як мінімум, це відсторонення від керування на якийсь час. У цьому плані автоінспекція - не єдина, хто бореться зі згаданою проблемою.
- Найчастіше ДТП трапляються через…
- Порушення правил маневрування, перевищення швидкості, обгін.
-А які нині вимоги до водіїв маршруток при прийомі на роботу?
- Невеликі: права з потрібною категорією. Керівники підприємств–перевізників скаржаться на те, що з кадрами – проблема. Досвідчених водіїв мало, а робота надзвичайно відповідальна, бо в руках, які крутять кермо, щодня десятки людських життів. Водночас про якісь високі заробітки не йдеться.
- Не маючи ні крихти ностальгії за радянським минулим, усе ж доводиться констатувати: недосвідченого водія не допускали до керування пасажирським автобусом.
- В автотранспортному підприємстві, де були відділи вантажних і пасажирських перевезень, молодому водієві спершу довіряли вантажівку. Потім він стажувався на невеликому автобусі. Працював без порушень – пересідав у більший, вирушав у міжобласні, міжнародні рейси… Зараз маєш водійські права й категорію «Д» - маєш право перевозити пасажирів.
- Скільки приватних підприємств працює нині в сфері пасажирських перевезень?
- Після роздержавлення конкуренцію колишнім АТП з складають нові досить потужні приватні фірми – перевізники. Договори щодо перевезення пасажирів у Тернополі укладено з вісьмома перевізниками, в тому числі з КП «Міськавтотранс», на базі якого об'єдналися дрібніші структури. ДАІ є прихильником такого об’єднання, бо на великих підприємствах є служба, що займається безпекою дорожнього руху, а це комплекс заходів, починаючи з прийому на роботу водія і закінчуючи контролем водія на лінії.