Науковці попереджають, що через глобальне потепління на волю вирвуться 28 прадавніх вірусів, заморожених в льодовиках

Через глобальне потепління льодовики та вічна мерзлота, у яких зберігаються давні патогени, стрімко тануть.

Наразі світом стрімко шириться невідомий науці раніше вірус з Уханя. Проте в минулому у світі існувала величезна кількість незнайомих нам вірусів. Наразі "реєстр" давніх патогенів зберігається у вічній мерзлоті або у льодовиках.

Одним з найбільших "сховищ" стародавніх патогенів є льодовик, розташований на Тибетському плато. Протягом 15 тисяч років він слугував сховищем для специфічних гостей – сукупності стародавніх заморожених вірусів, передає The Vice.

Учені зазирнули усередину цього "холодильника" та виявили усередині майже три десятка небачених груп патогенів. Що про них відомо та чи варто людство боятися повернення давніх хвороб, з’ясовувала ТСН.

Сховище невідомих людству вірусів

Сенсаційне дослідження у bioRxiv опублікувала команда американських та китайських учених. Дослідники вирушили у Тибет 2015 року, щоб вивчити зразки льоду із одного з найстаріших льодовиків у світі.

Перший зразок було зібрано ще 1992 року. Проте на той час не існувало жодного спеціального методу, який би дозволив уникнути неминучого мікробного забруднення, до якого призводить свердління криги, поводження з нею та її транспортування.

Інакше кажучи, зовні зразки були забрудненими, проте зсередини чистими. Щоб уникнути цього під час другого збору зразків, команда дослідників створила новий протокол для відбору проб ультрачистих мікробів та вірусів.

Щоб дістатися незабрудненої частини льодових ядер, учені встановили спеціальну лабораторію у холодному приміщенні, де температура була не більшою за -5 градусів за Цельсієм, та використали стерилізовану стрічкову пилку, щоб відрізати 0,5 сантиметра льоду від зовнішнього шару. Потім дослідники промили крижані ядра етанолом і розплавили ще 0,5 сантиметра льоду. Інші 0,5 сантиметра змили стерильною водою.

Усунувши загалом півтора сантиметри, дослідники зрештою досягли незабрудненого зразка, який вони могли вивчити. І лише після цього учені вдалися до мікробіологічних технік, щоб визначити, які саме мікроби входили до складу зразків.

Усередині льодових ядер учені виявили 33 групи різних родів вірусів. Вони порівняли знайдені популяції з відомими вірусами та дізналися, що 28 зразків вірусів раніше ніде не зустрічалися. Натомість відомі віруси належали до сімейств Siphoviridae та Myoviridae порядку Caudovirales. Примітно, що мікробний склад двох зразків льоду також суттєво різнився.

"Мікроби усередині двох зразків сильно відрізнялися, можливо, через те, кліматичні умови на момент створення "покладів" були дуже різними", - зазначили автори праці.

Те, що льодовик так довго зберігав таку велику кількість вірусів – геть не дивина.

"Ми дуже далекі від того, щоб зібрати усе різноманіття вірусів, які існують на Землі", - зазначила у коментарі Vice Шантал Абергель, наукова співробітниця екологічної вірусології у Французькому національному центрі наукових досліджень, який не був причетний до дослідження.

Проте, як зазначають автори дослідження, через кліматичні зміни шанси знайти подібні "банки вірусів" у інших льодовиках стають усе меншими.

Чи загрожує світу повернення давніх хвороб

Збільшення глобальних температур призводить до того, що льодовики по всьому світу тануть та вивільняють давні мікроби та віруси, які протягом десятків або навіть сотень тисяч років зберігалися у них.

"Щонайменше, це може призвести до втрати мікробних та вірусних архівів, які можуть виконувати діагностичну та інформативну функцію щодо клімату минулого. Щонайбільше – це льодове сховище може випустити хвороботворні мікроорганізми у навколишнє середовище", - зазначають автори праці.

Так, наприклад, глобальне потепління та танення вічної мерзлоти вже призвели до першого за 70 років спалаху сибірської виразки на півострові Ямал, що розташований на півночі Західного Сибіру. Тоді унаслідок небезпечної хвороби загинуло 2000 оленів. 96 людей госпіталізували. Хлопчик віком 12 років загинув.

Експерти дійшли висновку, що "поява сибірської виразки була спричинена активністю "старих" місць зараження унаслідок аномально високої температури (ред. – до 35°C) у регіоні, що спричинила танення ділянок на аномальній глибині".

Спори сибірської виразки можуть залишатися живими впродовж тисяч років (до 2 500), тож коли лід розтанув, а температура піднялася, вони знов активізувалися. Вчені вважають, що в надрах Сибіру можуть чекати свого часу й інші небезпечні хвороби – наприклад, віспа або бубонна чума.

Ще 2005 року чені NASA успішно оживили бактерію, яка перебувала 32 тисячі років у замерзлому струмку Аляски. Мікроб, відомий як Carnobacterium pleistocenium, замерз ще тоді, коли Землею ходили мамонти, проте щойно крига розтала – почав плавати.

Прослизнув до США та вбив дев'ятьох.

2014 року французькі дослідники також провели експеримент й піддали дії тепла вірус віком 30 тисяч років, знайдений у вічній мерзлоті, щоб з'ясувати, чи здатен він повернутися до життя. Патоген ожив і був досі здатний уразити свою ціль – одноклітинну амебу.

Усе це вказує на те, що якщо льодовики справді розтануть, до життя може повернутися велика кількість невідомих і потенційно небезпечних вірусів.

"Небезпека, що перебуває у кризі, є реальною, і зі збільшенням танення криги в усьому світі ризики викиду патогенних мікробів також зростають" – зазначає Скотт Роджерс, професор американського Державного університету Боулінг-Грін та автор книги Defrosting Ancient Microbes: Emerging Genomes in a Warmer World.

віруси потепління льодовики