• Головна
  • Люди заявляють про акції протестів, ТОВА запевняє, що проблему маршруток вирішать: як добиратимуться жителі прилеглих до Тернополя сіл уже невдовзі
12:27, Вчора

Люди заявляють про акції протестів, ТОВА запевняє, що проблему маршруток вирішать: як добиратимуться жителі прилеглих до Тернополя сіл уже невдовзі

Люди заявляють про акції протестів, ТОВА запевняє, що проблему маршруток вирішать: як добиратимуться жителі прилеглих до Тернополя сіл уже невдовзі

Від 25 червня в села, що поруч з Тернополем, не ходитиме міський транспорт. Тамтешнім жителям доведеться витрачати на дорогу суттєво більше часу і грошей.

Люди кажуть, що опинилися у заручниках тернопільської, а також обласної влади. «20 хвилин» розбиралися, який вихід у цій ситуації.

Заява про зміни в мережі громадського транспорту від 25 червня 2025 року пішла з міської ради. Звідси, як кажуть, і ноги ростуть.

Відрізали від міста

«Відповідно до оновленої транспортної мережі, міські автобуси більше не курсуватимуть за межі Тернопільської міської територіальної громади, — повідомили в управлінні транспортних мереж та зв’язку Тернопільської міської ради.Маршрут №8 перейменовується на №28. Відтепер автобус курсуватиме від зупинки «Газопровід» до зупинки «Автобаза», більше не заїжджаючи в села Біла та Велика Березовиця.

Маршрути №5 та №5А об’єднуються в один маршрут №50 з назвою «Вул. Володимира Лучаковського – Газопровід». Вони більше не обслуговуватимуть напрямок до Великої Березовиці та села Острів.

Маршрути №18 та №31 тепер матимуть кінцеву зупинку «Газопровід», припиняючи курсування до Великої Березовиці».

Судячи з цього, усе транспортне сполучення міська рада обриває. І все, що далі Газопроводу — без транспортного сполучення.

Для маршрутів у напрямку села Біла кінцева зупинка – вул. Бродівська. Таким чином, пряме міське автобусне сполучення з населеними пунктами Біла, Острів та Велика Березовиця припиняється.

«У межах Тернопільської громади діє покілометрова система оплати перевізникам, тому фінансова участь інших громад – необхідна умова для обслуговування їхніх територій міським транспортом. У перспективі повернення маршрутів за межі громади можливе, проте це залежатиме виключно від рішень обласної військової адміністрації та готовності прилеглих територіальних громад до співпраці і співфінансування», — зазначили у міськраді.

Страждають діти й дорослі

«Чиновники чубляться, а в заручниках — ми, прості люди», — кажуть місцеві. Мешканці охоче розповідають про проблеми, які виникли у них через зміни.

— Мені поза 70 років, я ветеран праці, понад 50 років пропрацювала на одному місці, і чого доробилася — пенсію в 4 тисячі гривень, частину якої зараз витрачатиму, щоб переїхатися до Тернополя і назад? — обурється корінна мешканка с. Острів Марія Басок. — От мені сімейний лікар у селі дає електронне направлення до профільних лікарів. Раніше я сідала на маршрутку і виходила біля лікарні. Зараз заплати 15 грн, від Острова доїдь до Газопроводу, пересідай, знову плати 15 грн. Доїдь до старої автостанції, йди пішки до зупинки, бо звідти нічого не їздить, знову сідай на маршрутку і тролейбус, плати 15 грн і їдь до лікарні. Таке ж у зворотній бік.

На дорогу в такому випадку доведеться витратити до 100 грн на одну поїздку в обидва боки.

Чимало місцевих працюють у Тернополі, возять дітей до садочків і шкіл. Є багато студентів. Раніше вони мали можливість безкоштовно пересісти в інший транспорт за квитком, який отримали за «Картою тернополянина». Зараз за кожну пересадку доведеться викласти по 15 грн. а їх часом треба дві-три, щоб, скажімо, дістатися з Березовиці на «Дружбу» чи «Сонячний».

— Велика Березовиця, Буцнів, Острів, — мешканці всіх сіл у заручниках, — обурюються люди. — А дачники, які повертаються додому, до Тернополя, скільки платитимуть? Ви уявляєте, скільки часу тепер йтиме на ті пересадки і дорогу? А дітям як? А зайвих грошей де взяти. Війна з ворогом і тут нас добивають. Краще ці кошти задонатили би. І головне, що нас не слухають і не чують. Поставили перед фактом — і все.

Студентка Оксана (прізвище не вказуємо— прим. авт.) каже, що, аби дістатися в університет, раніше прокидалася близько сьомої ранку. Тепер доведеться вставати о шостій, а то й раніше. Осінь-зима — на вулицях освітлення майже немає, економлять. Йти в темноті ще й небезпечно.

— Може кому й байдуже, дехто он має по дві машини у родині, — каже Марія Басок. — Але ті, хто не мають, — їм таке не підходить. Якби то був перший рік війни, – ані слова би не сказала, треба стерпіти — терпимо. Але четвертий рік війни! І щоб так над людьми знущатися — це стид і позор.

Читачі залишали нам коментарі про те, що від цього нововведення найбільше постраждають малозабезпечені тернополяни і пенсіонери-дачники.

— Як дістатися на дачу з Газопроводу, якщо транспорт відсутній взагалі? — запитує читач. — А надворі літо! Дачний сезон! І до речі: мешканці сіл Біла, Острів, В.Березовиця тощо оплачували проїзд карточками, тобто «живими грошима».

Готові до протестів

Мешканка Петриків і місцева активістка Наталія Налукова каже, що саме Петриків ця проблема не торкнулася. Але вона є аміном вайбер-групи, де вирішують проблеми людей всієї Великоберезовицької громади. Саме там нещодавно з’явилося перше повідомлення про відміну маршрутів, які були зручними багато років. І там місцеві забили на сполох.

— Люди скаржилися, обговорювали, звернулися до адміністраторів з проханням допомогти, врешті ми створили петицію і подали звернення до місцевої влади, депутатів, аби ті пояснили, як саме люди тепер будуть добиратися до Тернополя з Буцнева, Острова, Березовиці. Ми зібрали понад 800 електронних підписів. Відповіді немає досі.

Міськрада, кажуть люди, ще у березні попереджала керівництво громад про зміну маршрутів. Тож в електронному зверненні до депутатів і керівництва громади люди просили, щоб зберегли чинні маршрути.

— Ми розуміємо, що проблема виникла через компенсацію, потрібне співфінансування, якщо маршрутками користуються люди Великоберезовицької громади, — каже Наталія Налукова. — То ж нехай між громадами знаходять компроміс і напрацюють рішення, аби було комфортно для жителів громади.

Чимало мешканців вищезгаданих громад працюють у Тернополі, саме в той бюджет сплачують податки. Все дорожчає, усі, кажуть тугіше затягують паски. Сплатити податки зараз для багатьох стало непідйомним. Скажімо, у когось залишилася батьківська хата, а місцевий податок на нерухомість зріс суттєво. Якщо у 2023 році за надлишковий метр сплачували 6,70 грн, то за 2024-ий, вже є рішення сесії, люди платитимуть 35 грн. Плюс військовий податок заплатити — то за що жити?

Які «карти» у міськради?

Зміни маршрутів пов’язані, насамперед, з вимогами законодавства, повідомили «20 хвилин» у Тернопільській міськраді. Згідно з нормами, міські маршрути мають обслуговувати лише територію відповідної громади, а сполучення між ОТГ повинні організовувати обласні адміністрації.

— Місто готове забезпечувати перевезення до прилеглих сіл, однак для цього необхідні два ключові чинники, — зазначив начальник управління транспортних мереж та зв’язку Тернопільської міської ради Олег Вітрук. — Передусім, має бути здійснене юридичне рішення. Громади повинні звернутися до обласної військової адміністрації з проханням делегувати місту Тернополю повноваження на здійснення перевезень.

Аби маршрути продовжували курсувати за межі громади, сусідні територіальні громади мають долучитися до співфінансування транспортних послуг. Адже у Тернополі перевізникам здійснюється покілометрова оплата за транспортну роботу, пояснюють в управлінні транспорту.

А що обласна влада придумала

Станом на 10 червня 2025 року, у реєстрі міжміських та приміських автобусних маршрутів, організатором перевезень на яких є Тернопільська ОВА, є такі автобусні маршрути:

«Біла-Тернопіль»

«Тернопіль-Острів»

«Тернопіль-В.Березовиця».

Тому від 26 червня сполучення між Тернополем і цими населеними пунктами забезпечуватимуть, відповідно до діючих розкладів руху, прокоментував «20 хвилин» начальник управління розвитку інфраструктури ТОВА Михайло Олійник.

Виконавчий орган ради, що представляє інтереси відповідної громади, не може виступати організатором пасажирських перевезень на автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території однієї територіальної громади, пояснив Михайло Олійник.

Раніше, до 2021 року, організація пасажирських перевезень була на органах місцевого самоврядування. У листопаді 2021 року внесли зміни до Закону України «Про автомобільний транспорт».

Відтоді забезпечення організації пасажирських перевезень покладається:— на міських, приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади, — на виконавчий орган ради, що представляє інтереси відповідної територіальної громади. — на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад — на обласні державні адміністрації.

Тобто, тепер у громадах мають подбати про транспортне сполучення від сіл до центру громади. Де транспортне сполучення між населеними пунктами двох громад — організовують перевезення ОВА.

От лишень везтимуть пасажирів від сіл до автовокзалу №2, який в народі називають «старим». Далі людям пішки доведеться діставатися до центрального автовокзалу, звідки їздить міський транспорт. Для літніх людей чи мам з малими дітьми, школярів — це неабияка проблема. Натомість у ОВА на запитання журналістки, чому не подумали про комфорт і зручність пасажирів, лишень відповіли: керуються нормами законів, що автобусні маршрути зобов’язані заїжджати на автостанцію.

Аби повернути зручні для людей маршрути, саме голови громад мають звернутися до міськради Тернополя, вирішити питання про компенсацію за проїзд пільговиків та решту, каже Михайло Олійник.Це питання визначені у ст. 4 Закону України «Про співпрацю територіальних громад». В ОВА немає повноважень домовлятися за перевезення пасажирів на міських маршрутах.

Чи готові громади домовлятися

Ми запитали в голів громад, чи готові домовлятися з Тернополем, аби залишили зручні для людей маршрути?

Голова Білецької громади Дмитро Малик запевнив журналістів, що вже звернувся до міськради Тернополя, і найближчим часом там мають порахувати, скільки їхня громада має заплатити компенсації, аби 8 маршрут возив білецьких пасажирів, як і раніше.

— Якщо до 25 червня питання з міською радою ще не вирішиться, буде їздити інший маршрут, — каже Дмитро Малик. — Вартість проїзду до автовокзалу буде 20 грн, до 6 магазину — 15 грн. Автобус їздитиме щопівгодини.Цей маршрут курсуватиме від Білої до автовокзалу попри залізничний вокзал, розповів Дмитро Малик.

Доїхати на «Дружбу» чи на «Сонячний» раніше мешканцям Білої обходилося у 15 грн. Бо можна було біля 6 магазину безкоштовно пересісти в іншу маршрутку. Тепер доведеться платити більше.

— Ми прийняли програми, за якими люди з інвалідністю, учасники війни, пенсіонери, пільговики отримуватимуть два талони у місяць на безкоштовний проїзд, — каже Дмитро Малик. Журналістка уточнила, чи йдеться саме про дві безкоштовні поїздки за цілий місяць і отримала ствердну відповідь. Тобто один пільговик зможе безоплатно проїхати і місто і повернутися додому раз у місяць.

Голова Великоберезовицької громади Андрій Галайко розповів, що міськрада Тернополя вже надала їм приблизні підрахунки: за рік Великоберезовицькій громаді доведеться заплатити 10-12 мільйонів гривень — за кожен кілометр, який проходять маршрутки за знаком Тернопіль.— Таких коштів ми не маємо, — каже Андрій Галайко. — Їх потрібно забрати від військових, освіти чи з інших статей. Я зараз у відрядженні, але коли повернуся, готовий йти до міськради. Спробуємо говорити і домовлятися.

Водночас у ОВА проведений конкурс на здійснення перевезень від Березовиці до Тернополя, — на автостанції, ринок, вул. Микулинецьку, Торговиця, Оболоня, Шептицького — і назад, каже голова громади. Автобус курсуватиме з інтервалом 15 хвилин. Переможець конкурсу працюватиме на маршрутах до кінця 2026 року.

— Поки що все їздить. Ми зверталися і в міськраду, і в ОВА, просили залишити все такому форматі, як було. Люди звикли, це зручно, — каже Андрій Галайко. — Селищна рада готова доплачувати компенсацію за пільгові перевезення.

Без автобусів ні Березовиця, ні Острів, ні інші села не залишаться, запевняє Андрій Галайко.

Хто возитиме людей?

Конкурс на перевезення пасажирів з Білої до Тернополя провели у листопаді 2024 року. Переможцем стало ТОВ «Терн Транс Сервіс». Вони ж перевозитимуть пасажирів і Великоберезовицької громади. Новий конкурс не проводили, обласна адміністрація отримала переможця у спадок ще від районної адміністрації, і договір ще діє.

Ми запитали у керівника ТОВ «Терн Транс Сервіс» Юрія Лагіша, чи рентабельним будуть маршрути і чи готові самі автобуси до перевезення пасажирів. Проте підприємець зазначив, що говорити про рентабельність чи обговорювати інші питання щодо нових маршрутів наразі передчасно. Проте пообіцяв надати коментар у разі потреби згодом.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#маршрутки #перевезення #Березовиця #Біла

Коментарі

ТОП новини
Працівників ТЦК сильно побили в реабілітаційному центрі, який діє при місцевій церкві
Перевірки від ТЦК накриють чоловіків у несподіваних місцях, бронювання точно позбавлять цих людей: повістки, мобілізація
"Жахливе похолодання і нещадний град пре в регіони України, на цілий тиждень суне гроза і дощ": злива хлине на області
Склад зруйновано — бізнес триває: у Тернополі ворожим ударом знищено виробництво компанії "Купава"
Оголошення
live comments feed...