
11:00, 16 грудня 2014 р.
Тернополянка вирішила продати через інтернет пуховик, а натомість втратила майже 5 тис. гривень
Кажуть, поінформований – означає озброєний. Та інколи навіть така зброя безсила перед шахраями. У цьому переконалась тернополянка Ірина Левицька (ім’я та прізвище потерпілої змінено з міркувань безпеки, будь-які співпадіння є випадковими – авт.). Молода дівчина вирішила продати через інтернет свій пуховик, а натомість втратила майже п’ять тисяч гривень.
Роздратувала надмірна обережність
На початку листопада Ірина на сайті OLX (колишній «Сландо») виставила на продаж пуховик. Робота інтернет-ресурсу була дівчині знайома. Напередодні вона користувалася його послугами, щоправда, як покупець і зробила доволі вдалу покупку. Виставляючи товар на продаж, із даних дівчина вказала номер телефону, ім’я, місто та опублікувала фотографію пальто. Очевидно, товар зацікавив користувачів сайту, тому що одразу на телефон тернополянки посипалося безліч дзвінків. Серед них - немало потенційних покупців з російським акцентом. Перед тим, як скористатися послугами сайту, дівчина проконсультувалася з працівниками банку та ознайомилася з інструкціями, які застерігали, як не потрапити у руки шахраям. Відтак після кожної пропозиції абонента прийти до банку та виконати ряд операцій відразу ж розуміла, з ким має справу. Як рекомендують у таких випадках, дівчина під різними приводами припиняла розмову. Однак одного з покупців така обережність тернополянки лише роздратувала.
– Коли я відмовилася виконувати певні операції у банкоматі, чоловічий голос зі слухавки сказав: «Ви хочете, щоб гроші у Вас на столі виросли». А вже через кілька днів зателефонував черговий покупець з російським акцентом. Чоловік пояснив, що живе у Харкові. Придбаний товар перепродує, тому нічого не конкретизує. Головне, щоб пальто було у хорошому стані. Чоловік запитав мене, як можна розрахуватися. Зрозуміло, якщо він проживає в іншому місті, вихід один – банківський перерахунок. Я одразу ж попередила, що можу повідомити лише номер картки. Іншої інформації не надаю та операцій не виконую. Чоловік сказав записати адресу, на яку відправити пуховик. Але не встиг договорити, як почав звинувачувати мене в тому, що я не запитую ані його імені, ані прізвища. Мовляв, я аферистка і він не хоче мати зі мною справи, – розповідає Номер один Ірина.
А вже наступного дня з телефоном тернополянки коїлось щось незрозуміле. На нього з різних номерів посипалися телефонні дзвінки та SMS-повідомлення. Не встигала дівчина піднімати трубку, як зв'язок обривався. Коли тернополянка передзвонювала на зафіксовані номери, абонент збивав виклик.
– Попри те, з цих номерів приходили повідомлення, нібито не за адресою. Зверталися з погрозами до якогось Ігоря, використовували ненормативну лексику. Я з інтернету написала повідомлення на номери, які надходили, що тут немає ніякого Ігоря і щоб мене більше не турбували. Так тривало два дні. В мене почали закрадатись різні сумніви. Я пішла у відділення банку і пояснила, що сказала людині номер картки. Чим це може мені загрожувати? Працівниця банку розпитала, яку ще інформацію я надала, і заспокоїла, мовляв, причин для хвилювання немає. Наступного дня до мене зателефонував чоловік і з насмішкою почав пояснювати, що всі ці дні до мене телефонував він. Нібито його про це попросили, пояснивши, що я когось «кинула». Мова йшла про людину, з якою я розмовляла кілька днів тому. А зараз мій співрозмовник наче в усьому розібрався, тому телефонувати більше не буде. Поки ми розмовляли, наша бесіда періодично обривалася. Я перетелефонувала. Чоловік пояснював, що це проблеми зі зв’язком. Ситуація повторилася. Виходить, абонент уже прийняв від мене два вхідних дзвінки. Що цікаво, коли я намагалася передзвонити з робочого телефону, виклик збивали. Між іншим, чоловік зазначив, що знає, як я виглядаю і де живу. Отримати цю інформацію він міг лише з соціальної мережі, – пояснює тернополянка.
Картка, якою користувалася дівчина, кредитна, з лімітом на п’ять тисяч гривень. Однак, щоб позбавити шахраїв спокуси, тернополянка зазначала у розмові, що це розрахункова картка з нульовим балансом. Співрозмовник відповів, що це він має хвилюватися, бо перераховує гроші чужій людині.
– Наступного дня з номера, з якого до мене телефонував незнайомець, мій рахунок поповнили на 20 гривень. Це було близько 10:20. А за кілька хвилин SIМ-картка стала неактивною. Я одразу ж побігла у сервісний центр «Київстар». Перше, що мене запитали, чи номер прив’язаний до якоїсь банківської картки, і порекомендували одразу ж бігти в банк. Я так і зробила. За кілька хвилин я вже була у відділенні і попросила працівника терміново заблокувати картку. Але було пізно. Дівчина перевірила баланс і сказала, що щойно з картки перевели на інший рахунок близько 5 тис. грн., – підкреслює Ірина.
На Схід справи не доходять
Як з’ясувалося згодом, усі дзвінки на номер тернополянки були невипадковими. Це, так би мовити, підготовка до шахрайської оборудки. Виявляється, дзвінки та поповнення необхідні були шахраям для того, щоб зробити дублікат SIM-картки. Отримавши інформацію про останні три вихідних номери, останню дату поповнення, а також написавши заяву в сервісному центрі, шахраї отримали копію картки. На неї приходили усі повідомлення та нові дзвінки. Так невідомі дізналися пароль до системи «Приват24». Вони одразу ж зайшли в електронний гаманець та перевели гроші на інший рахунок.
Тернополянка написала заяву в міліцію та на адресу банку, де зазначила, що з її рахунку шахрайським методом було знято кошти. У міліції справу дівчини одразу ж назвали безперспективною. Мовляв, таких, як вона, дуже багато.
– У міліції мені сказали прийти наступного дня, а тим часом вони подумають, як краще написати заяву. Правоохоронці обіцяли передзвонити, але так і не зробили цього. Тоді я сама знову пішла в міліцію. Назустріч мені вийшов слідчий і сказав, що моя справа – «висяк». Можливо, кінці ведуть у Донецьку та Луганську області, а туди справи не доходять. Мовляв, заяви немає сенсу писати, бо нічого з того не буде, я сама винна у тому, що надала свій фінансовий номер, – зауважує тернополянка. – Річ у тім, що договір з банком укладено раніше, ніж ввели спрощену систему доступу до рахунку. Відповідно я не знала, що, лише з допомогою номера телефону, можна виконувати такі операції. Виходить, тепер до банківської картки треба прив’язувати номер, якого ніхто не знає. Зрештою, я наполягала на тому, щоб у мене прийняли заяву.
Наприкінці дня дівчині зателефонували зі служби безпеки банку і повідомили, що вони відстежили, куди переведено гроші. Тернополянці дали навіть номер картки і порекомендували додати цю інформацію до матеріалів справи. У міліції дані перевірили і навіть встановили особу, якій належить картка. Як і припускали правоохоронці, зареєстрована ця людина в одному з населених пунктів Донецької області.
– У міліції мені знову ж таки натякнули, що справа безперспективна. Мовляв, до цієї людини телефонували, а вона сказала, що гроші належать їй і щоб більше її не турбували. За кілька днів я пішла у відділок і попросила дати мені вхідний номер заяви. Слідчий відповів, що справи не порушено через те, що обвинувачення немає кому пред’явити, – розповідає І.Левицька.
Між іншим, правоохоронці зазначили, що провести таку оборудку доволі складно. І шахраї рідко йдуть на таке. Видно, що аферистів надто роздратувала обережність тернополянки і вони вирішили її провчити. В банку ж тернополянці повідомили, що її справу можна розв’язати, якщо міліція спрацює добросовісно і справу буде порушено. Якщо встановленій особі пред’являть обвинувачення, банк через суд може вимагати стягнення коштів не зі своєї клієнтки, а зловмисника, який вчинив незаконні дії. Тепер справа лише за правоохоронцями. Від їхніх дій залежить, повертатиме невинна людина банку 5 тисяч гривень чи ні.
Коментар
Регіональний прес-офіс ПриватБанку в Тернополі:
– Якщо власник картки сам продиктував свої конфіденційні дані зловмиснику, тим самим він власноруч надав доступ до картки, порушивши правила фінансової безпеки. У таких випадках винен сам клієнт і відповідні кошти будуть стягнуті з нього. Щоб відшкодувати свої кошти, постраждалий клієнт зобов’язаний звернутись до міліції і після виявлення шахрая в судовому порядку повернути втрачені кошти.
Для підтвердження, що кошти знімав не клієнт банку, а стороння особа, банку потрібно надати ряд документів. Для початку клієнту необхідно подати заяву до міліції, а також написати заяву до банку про дозвіл надати свої персональні дані правоохоронним органам для виявлення крадіжки коштів. На основі даної заяви правоохоронні органи повинні самі звернутись до служби безпеки банку для отримання інформації по даному факту шахрайства. ПриватБанк максимально сприяє розслідуванню та надає всю необхідну інформацію і фото- та відеоматеріали для об’єктивного розслідування й викриття шахраїв.
Щоб не стати жертвою шахраїв, треба пам'ятати основне правило фінансової безпеки: працівники ПриватБанку ніколи не телефонують клієнту, щоб спитати у нього конфіденційні дані. Тому якщо Вам телефонують і представляються працівниками банку, питаючи про ПІН-код, номер картки, CVV-код, код з SMS – це шахраї, що намагаються отримати доступ до вашої картки. Ніколи за жодних обставин не можна надавати нікому інформацію про свою картку.
Коментар юриста
Роман Суслов, партнер Консалтингової компанії "Капітал"
Найважливіше - правильно написати заяву до правоохоронних органів, щоб були достатні підстави для внесення інформації до Єдиного реєстру досудових розслідувань (ЄРДР).
Необхідно стежити за процесом проведення розслідування, усіляко сприяти слідству, надавати необхідну інформацію. При відкритій кримінальній справі банк зазвичай готовий надавати правоохоронним органам всю необхідну інформацію.
Треба бути готовим до майбутніх судових процедур, мати при собі письмові документи, що засвідчують повідомлення, направлене банку щодо підозрілої операції, повідомлення Ббанку про крадіжку коштів та відповідно про відкриття кримінального провадження.
Правову позицію необхідно виробляти в кожному конкретному випадку шляхом проведення аналізу всіх необхідних документів.
При оплаті покупок в Інтернеті будьте обережні і не розголошуйте особисті дані. Треба вказувати тільки номер картки, термін дії та CVV2-код. З метою безпеки ніколи не передавайте код CVV2 вашої картки стороннім особам!
Якщо Ви часто здійснюєте купівлі у мережі Інтернет, відкрийте спеціальну інтернет-картку. Так максимально захищаєте свою основну картку, адже її номер та інші реквізити ніде не зазначаються.
Завжди звертайте увагу на інтерфейс сайта для оплати – будь-яка зміна кольорової гами та шрифту, наявність орфографічних помилок має викликати підозри.
Якщо Вас просять назвати дату і рік народження, дівоче прізвище матері та інші особисті дані або набрати різні комбінації цифр на телефоні, то Ви маєте справу з шахраєм. Будьте обережні, тому що у випадку переказу грошей шахраєві вони можуть бути повернуті лише за рішенням суду.
Заходьте в інтернет-банк тільки з офіційних сайтів: www.privat24.ua або https://privatbank.ua. Сайт Приват24 має сертифікат безпеки.
• Звертайте увагу на адресний рядок браузера – там має бути адреса https://login.privatbank.ua/p24a/otp.
• Установіть на комп’ютер ліцензійне антивірусне програмне забезпечення з автоматичним оновленням. Регулярно скануйте комп’ютер для виявлення вірусів.
• Не заходьте у Приват24 з комп’ютерів у громадських місцях (інтернет-клубах, місцях з публічним Wi-Fi).
• Налаштуйте на комп’ютері автоматичне оновлення операційної системи та браузерів.
• Після закінчення роботи з Приват24 натискайте «Вихід» у правому верхньому кутку сторінки.
• Не завантажуйте і не зберігайте на комп’ютері підозрілих файлів, отриманих з невідомих джерел. Якщо файл все-таки потрібно завантажити, попередньо перевірте його антивірусною програмою.
• Не відвідуйте сумнівних сайтів.
Використовуйте надійні паролі і нікому їх не передавайте. Надійний пароль - це такий пароль, який важко вгадати, але легко запам'ятати. Використовуйте складні паролі, що складаються з літер (великих і маленьких), цифр і спеціальних символів (@, #, $, &, *, % і т. п.), які ви зможете запам'ятати, не записуючи.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
ТОП новини
Оголошення
live comments feed...