User views view_news rubric_id news_rubric_id 3

Тернопільщина стає хітом російських ЗМІ через вихід громад з УПЦ МП

Башуки, Бутин, Вовківці, Катеринівка, Куликів, Колосова, Лішня, Новостав... Це – неповний перелік сіл на Тернопільщині, всі або частина вірних в яких перейшли з УПЦ (МП) до УПЦ (КП) після Революції гідності та початку російської агресії.
У деяких селах волинської частини краю, тобто у Кременецькому, Лановецькому, Шумському і півночі Збаразького районів, відповідні рухи тільки починаються. Усі ці гарячі точки об'єднує надзвичайний драматизм і посилена увага (про)російських ЗМІ. Останні рясніють повідомленнями про “бесчінства раскольніков” і захоплення ними православних храмів, пише Тиждень.

Події на Тернопільщині – свідчення змін в ідентичності православних вірних, котрі досі належали до УПЦ (МП). Але водночас це – приклад інформаційної війни, що розгортається довкола України. І йдеться навіть не про розтиражовані заяви глави Відділу зовнішніх церковних зв'язків МП єпископа Іларіона Алфєєва про переслідування православних. Ці слова є лишень вершиною айсберга світоглядного, національного, геополітичного і навіть економічного протистояння. Бо відхід парафії, особливо та вона заможна, вдаряє по Церкві, обмежує її ресурс.

“Ніде більше такого немає...”

«Відбувається те, що й всюди: йде систематичне захоплення храмів. Серед білого дня приходить “Правий сектор” у балаклавах, із собаками», – коментує канцлер Тернопільської єпархії УПЦ (МП) отець Степан Балан. – «Наші вірні зазнають приниження, маємо порушення прав. Ніде в іншій області такого немає, як у Тернопільській».

Володіючи понад 12 тисячами релігійних громад по всій Україні, УПЦ (МП) добре розуміє, що втрати по краплині, це теж втрати. І якщо вони перманентні – а це вже факт, тоді не до жартів. Особливо в таких областях, як Тернопільська, де на папері існує трохи більше 100 громад УПЦ (МП) і є підозра, що деякі з них не діючі, бо частина давно не оновлювала статути. Тому й з'являються з нагоди переходів православних з однієї конфесії до іншої заголовки на кшталт “Правый сектор” захватывает храмы с благословения церкви?”, “Разбойничьим способом захвачен храм в селе Башуки”, “Кременец. Раскольники захватили и осквернили храм в селе Башуки”, “На Тернопольщине женщины выгнали из села раскольников и “Правый сектор”, “Крестовый поход. В Западной Украине идет передел церквей”, “На Тернопольщине идет наступление на Московский патриархат”...

Реакцію МП можна назвати жорсткою і пояснити прагненням до самозбереження. Утім, як виглядає, саме в настанові цієї конфесії та її прибічників закладені її проблеми: майже у всіх випадках зустрічаємо акцент на агресивних діях зовнішньої сили заради знищення праведної спільноти вірних. Натомість скромно замовчується, що представники цієї сили – це учорашні вірні самої УПЦ (МП), які з певних причин захотіли відійти.

Про християнський патріотизм

Нерозуміння того, що відбувається у селах, де люди заявили про намір іти з МП, або вперте ігнорування його дійсних причин – справжня проблема найбільшої в Україні православної конфесії. Зокрема, стимулом до відходу вірних в УПЦ (КП) священики УПЦ (МП) називають “нехристиянський патріотизм”, оминаючи невизначену позицію своєї Церкви щодо подій в Україні. Цю позицію можна тільки з великою натяжкою узгодити з офіційно прийнятою соціальною концепцією конфесії. Зокрема, УПЦ (МП) у теорії вчить: “патріотизм православного християнина повинен бути дійовим. Він виявляється в захисті вітчизни від ворога, праці на благо вітчизни, піклуванні про упорядкування народного життя, у тому числі шляхом участі у справах державного управління. Християнин покликаний зберігати й розвивати національну культуру, народну самосвідомість”. Коли доходить до діла, картина виглядає інакше, і про це написано вже багато. Менше уваги експертні кола та журналісти приділяють реакції вірних на місцях на вказаний розлам між ученням Церкви та реаліями.

« Почалося все з того, що Росія – агресор щодо України, і що наших четверо хлопців пішли на війну. Батюшка, хто заплатить тих 15 гривень за писульку, то згадає, а ні – не почитує», – описує причину виходу з МП значної частини громади села Катеринівка Кременецького району телька Валентина Кохановська. – «Він сказав: “хай би були не йшли”. 8 травня 2015 року під час відправи за загиблими у війні біля пам'ятника воїнам-односельцям люди просили священика, щоб він читав “Апотол” та молитви українською, але він сказав: “Не можу”... Нам не треба Московську Церкву. Ми – українці, у нас є своя мова, культура, в нас має бути і своя Церква».

Події у Катеринівці – в розпалі: неділями тут чергує міліція із декількох районів, адже і прихильники МП, і КП прагнуть служити в храмі. Для підкріплення до перших приїджають “почаївські монахи” і “паломники”, а до других – бійці “Правого сектору”. У селі є розділені родини. Так само – у Колосовій Кременецького району. Це село вже знають навіть глядачі російського НТВ.

Місцеві і “церковний десант”

Аналогічна ситуація була у Башуках Кременецького району. Одначе в цьому селі конфлікт уже пройшов фазу протистояння на місцевості заради контролю над храмом. Оскільки у Башуках значна більшість виступила за перехід, то й церква перейшла до Київського патріархату. Та це аж ніяк не означає, що у Башуках все було гладко:

«Ми ходимо до церкви, але хочемо слухати Службу Божу українською мовою, а не російською. У нас громада вирішила перейти», — розповідала місцева жителька Оксана Цісар. — «Триває війна і ми не хочемо до Московського патріархату. Чому ми маємо поминати того Кирила, якщо вони нас луплять? Ми вже живемо 23 роки в незалежній країні, а належимо до Московського патріархату. От і зібрали 270 підписів за перехід. Ми не сваримося, просто хочемо до Української Церкви ходити, а не московської».

У відповідь на оголошення таких намірів до Башуків також почали заїжджати десанти батюшок, семінаристів, “паломників”... Їх зусилля виявилися марними з банальної причини: МП на місці втратив авторитет і гостей не підтримали. Возіння емоційних груп підтримки у гарячі точки автобусними колонами – річ, здатна забезпечити ефект на камеру. Утім, рано чи пізно, а гостям доводиться їхати і з проблемою залишаються місцеві вірні. Серед останніх уже з'явилася приказка: потрібно зробити так, щоб ці “туристи” змушені були виїжджати щодня, а організатори турів витратили усі гроші.

Розподіл вподобань між місцевими жителями, а не між зайдами визначає долю церкви. Так, у селі Лішня Кременецького району парох УПЦ (МП) заборонив нести до храму й відспівати померлого уродженця села, бо той належав до УПЦ (КП). Дзвонити за ним теж заборонив.

«Люди почали обурюватися: як так – батько будував храм, а сина не можна занести до церкви», – каже теперішній парох Лішні о. Андрій Любунь з УПЦ (КП). — «Почали говорити, що потрібно замінити священика, але подумали, що це нічого не змінить. Тож вирішили перейти»

.Тепер у Лішні вірних МП – на пальцях порахувати. Так само все склалося у Вовківцях Шумського району. Там, за словами місцевого жителя Володимира Гаврилюка, батюшка відмовлявся поминати загиблих і служити за вояків АТО. Село зробило висновки.

Більше підтримують армію

У світлі сказаного зрозуміло, що патріотизм людей, які вийшли з УПЦ (МП) важко назвати нехристиянським. Більше того, у парафіях, котрі перейшли до УПЦ  (КП), люди наголошують, що стали згуртованішими і почали більше допомагати українським воякам. Тут доречно назвати приклад села Бутин Збаразького району, громада якого остаточно вийшла з УПЦ (МП) ще восени 2014 р. Люди задумалися про перехід ще під час Майдану, коли двоє місцевих студентів розповіли, як утікали від “Беркуту” і як їх пустили до Києво-Печерської лаври тільки тоді, коли запевнили, що вони – з Антимайдану.

«Ми уже рік в судах. Представники УПЦ (МП) програли суд, апеляцію, подали на касацію... Але громада стала згуртованою. Люди настільки піднялися, що відгукуються на перший же заклик підтримати армію», – говорить активіст громади Юлія Цимбалюк. – «Узимку ми шили маскхалати, збираємо все, що потрібно. Так, деякі прихильники МП не розмовляють зі мною, а деякі говорять. І саме завдяки спілкуванню з цими односельчанами я нарешті зрозуміла багатьох жителів Луганщини і Донеччини: просто вражає, як людьми маніпулюють і як вони довіряють нісенітницям».

Ріст дієвого патріотизму серед вірних відзначає парох Лішні отець Андрій Любунь, який вже неодноразово був на Сході з допомогою для вояків.

Запевнення духовенства УПЦ (МП) у своїй аполітичності на цьому тлі виглядають блідо.

«Ми людям пояснюємо, що позиція Церкви була, є і буде незмінною. Вона націлена на спасіння людини. Для Церкви важливий Христос, а не політична ситуація», – пояснює в дному з матеріалів на сайті “Православная жизнь” голова молодіжного відділу Тернопільської єпархії УПЦ(МП) і настоятель храму цієї конфесії в Чорткові о. Андрій Кінашевський. – І» Церква, в силу Боголюдської своєї природи, є незмінною, оскільки Бог є незмінним, канони незмінні і, відповідно, курс Церкви не змінюється відповідно до політичного сьогодення».

Не треба бути істориком, аби зрозуміти, що й позиція Церкви змінна: згадаймо хоча б запевнення митрополита Павла Лебідя у вірності Віктору Януковичу до останку. Те, що для Церкви політика неважлива – теж не завжди правда: як поставав Московський патріархат і як приєднували до нього Київську митрополію у 1686 р. відомо. Та й сама Церква і її канони змінювалися неодноразово саме на догоду кон'юнктурі. Тут можна і навіть треба додати вираз “на жаль”. А от мовчати про всі ці речі не випадає.

Роль “Правого Сектору”

Представники “Правого сектору” (далі ПС – авт.) присутні під час конфліктів, що супроводжують перехід громад із УПЦ (МП) до УПЦ (КП) і не приховують цього. Але роль активістів полягає не в захопленні храмів чи побитті когось, як це подають російські ЗМІ.

«Це не 1946 рік (рік Львівського псевдособору і спроб ліквідувати УГКЦ – авт.), коли тих, хто не хотів приєднуватися до РПЦ, розстріляли, а всі інші “різко захотіли”. Ми не комуністи. Живемо у ХХІ столітті й усвідомлюємо, що побиття попа та кількох селян нічого не дасть, коли немає волі громади перейти в Українську Церкву», – говорить керівник ПС Тернопільщини Василь Лабайчук. – «Ніхто з нас не йде до замка, не відчиняє храм, який замкнув московський священик».

Така обережність не є перешкодою для ПС займати активну позицію щодо виходу громад з МП, пояснює Василь Лабайчук. За його словами, залучення організації є наслідком усвідомлення важливості єдиної Церкви для державного будівництва.

« Виділяємо три свої функції. Перша – донести правду, адже у громадах МП вірні або необізнані з нею, або мають інфомацію, що не відповідає дійсності», – продовжує Василь Лабайчук. – «От вони моляться за Кіріла, але не розуміють, що вони – Московський патріархат, бо їм роками втовкмачували, що вони “канонічєская украінская”. Ми це розтлумачуємо. Розповідаємо про роль МП у подіях в країні, про те, як наші хлопці на Сході, наприклад, затримали коригувальника вогню терористів, який виявився священиком МП. Володіючи даними сповна, людям легко провести лінію: свої–чужі. Якщо МП каже, що від нас йде брехня, це легко перевірити, подавши на нас до суду. У них  грамотна юридична служба.  Але ще жодного разу не подали.

Друга функція ПС, як її розуміють в організації, – юридичні консультації громадам.

– У нас розроблена процедура, бо маємо досвід, – пояснює Василь Лабайчук. – Але головна роль завжди належить громаді. От є у Збаразькому районі село Залісці, звідки походять десятки священиків МП. Їх там підтримують і ми туди не їдемо. Наше завдання – захистити людей, які хочуть до Української Церкви. Хоч офіційно “козачків” у Почаєві вже нема, у проблемні села приїжджають агресивні монахи та інший елемент. Фізичний захист представників громад УПЦ (КП) у таких випадках – третя наша функція.

ПС на Тернопільщині, за словами його керівника, добре знає про особливу увагу сепаратистських ЗМІ до виходу громад з МП і моніторить зміст цих повідомлень. Але новини про побиття й захоплення насправді передають не реалії, а страхи адептів “руского міра”.

УПЦ КП УПЦ МП
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Автор
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань. Адміністрація сайту попереджає, що коментарі з використанням ненормативної лексики, пропагандою насилля та образою честі та гідності будуть видалятися.

Суспільство
Друкують на 3D-принтері, моделюють роботів та пишуть комп’ютерні програми – усе це створюють у STEM-центрі «Цифрові ерудити» на базі педагогічного університету. Сьогодні другокласники з 16-ї школи мали нагоду там попрацювати. Що проектували юні інженери – у сюжеті Інтб.
Суспільство
20 лютого у районі населеного пункту Мар’їнка Донецької області був важко поранений Василь Богоносюк. Воїна рятували, серце зупинялося та лікарям вдалося його запустити. Вдруге воно зупинилося назавжди. Снайперська куля обірвала життя Василя Богоносюка. Заупокійне богослужіння за воїном ООС відбудеться у Церкві св.Петра і Павла. Пише МедіаТОР. Нагадаємо, старший солдат Василь Богоносюк, перебуваючи на спостережному посту взводного опорного пункту, помітив...
Суспільство
Цього року почнуть будувати трасу Львів-Тернопіль  в рамках GО Highway. Про це очільник "Укравтодору" Славомір Новак розповів у інтерв'ю УНІАНу. "Нове будівництво в цьому році плануємо за рахунок міжнародних коштів: північний об’їзд Львова, будівництво дороги Львів-Тернопіль в рамках GО Highway, а також східний об’їзд Тернополя в рамках першого в історії дорожньої галузі України гранту від ЄС. Це допомога, гроші, які українським платникам податків не прийд...
Суспільство
Відтепер тернополяни можуть оскаржити велечезні суми у платіжках, а допоможе їм у цьому юстиція. Міністерство запускає новий проект під назвою “Я маю право на чесну платіжку”. Людям обіцяють надавати безкоштовну правовову допомогу, консультувати, а ще, можливо, представляти їх інтереси в судах.“Я маю право на чесну платіжку”. Відтепер Міністерство юстиції стає на захист споживачів, яким за невідомих обставин у платіжках зазначено платити більше, аніж потрі...
Суспільство
Споглядати на імбирно-медові пряники жительки Тернополя Олесі Залипської – те саме, що дивитися на картини-шедеври. Вже чотири місяці дівчина випікає смаколики, які перетворює в неповторні краєвиди, мультяшних персонажів, закохані пари, принадних тварин та іншу красу, пишуть Тернополяни. — В листопаді минулоріч вперше спробувала спекти пряники. Стало цікаво, чи добрим на смак у мене вийде домашнє печиво. Почала випікати смаколики на основі меду та імбиру,...
Суспільство
Помилки на інформаційних табло на зупинках громадського транспорту дуже повеселили тернополян. Так, на табло проспект Бандери вказаний як Бендери, що й стало причиною для насмішок у Facebook-спільноті Тернопільські плітки. "Горджуся тернопільськими маршрутками..... Прямі рейси № 15 із Молдови (м.Бендери) через Тернопіль на вул. Миру!", - написав Wolter Ternopil.
Суспільство
Операції при інфаркті мають робити у 100% випадках безкоштовно, нагадує журналіст Олександр Курбатов у коментарі для Styler РБК-Україна, розповідаючи про своє гучне розслідування щодо тіньових схем і величезних статків скандального хірурга Бориса Тодурова, директора Інституту Серця.  В Україні при гострому інфаркті екстрено у найближчі години мають провести стентування. Із 2017 року, коли МОЗ почали централізовано закуповувати стенти – необхідні для операц...
Суспільство
Повідомляємо, що у зв’язку із ремонтними роботами, не буде електропостачання в окремих будинках Тернополя. А саме: 22.02.19р. з 11:00 год. до 16:00 год. за адресами: вул. Уласа Самчука, вул. Академіка Балея, вул. Безкоровайного, вул. Михайла Рудницького, 15-26, вул. Білецька, 36, 36а та приватний сектор.
Пригоди
На Тернопільщині неподалік сільської школи перехожі виявили чоловіка без ознак життя. Як з’ясувалося, це був 60-річний місцевий мешканець. Як повідомляють "Тернополяни", подія трапилась 20 лютого у с. Старі Петликівці Бучацького району. Про те, що виявлено труп односельчанина у поліцію повідомила тамтешня мешканка. На місце події виїхали поліцейські, які провели попередній огляд тіла померлого. Зі слів правоохоронців, на обличчі були виявлені тілесні ушкод...
Відповідальний за розділ
Наталія Наконечна
Журналісти сайту 0352.ua до ваших послуг.
Пишіть нам, телефонуйте, повідомляйте про міські новини та події - ми сподіваємося, що з Вашою допомогою городяни дізнаються про життя Тернополя більше.

Разом з Вами ми зробимо наше місто кращим!