Складати списки перед здійсненням покупок радять тернополянам для збереження грошей

Як купувати з розумом, як контролювати, що і скільки купили, не піддаватися емоціям, щоб потім не шкодувати про витрачені кошти, і не стати шопоголіком, радить психотерапевт.

Проблема вибору в людини завжди була, є і буде. І дуже важливо у виборі будь-чого орієнтуватися на власні цінності, зазначає психотерапевт Марія Хомів.

- У нас є певні цінності з моменту народження, які виховують батьки, є певні пріоритети, які здобуваємо впродовж життя, - пояснює фахівець. - Для когось головними є пріоритет екологічності. Для когось найважливішим є співвідношення ціни-якості. Для інших - знайти для себе в товарі певну цінність. Тому, на мій погляд, щоб не розгубитися в супермаркеті, щоб, як кажуть, не збитися з курсу, треба визначитися зі своїми пріоритетами. Тобто потрібно знати, чого ви хочете і навіщо це потрібно.

Можна скласти список пріоритетів і планувати як життя загалом, так і щоденні справи згідно з цими цінностями, радить психолог, пише 20 хвилин. 

Покупка задовольняє потребу

Поняття вибору - дуже широке. Адже ми вибираємо як глобальні речі, так і щось дрібне. Процес вибору пов’язаний із досвідом, тобто це процес запам’ятовування інформації.

- На мій погляд, його неможливо затиснути у вузькі рамки конкретної поради, але в будь-якому разі цінності є на першому місці: християнські чи цінності споживача, чи цінності як особистості, тобто що хочете від свого життя, що хочете мати, що хочете бачити, що хочете їсти, з ким хочете бути. Це є головне, - зазначає Марія Хомів. - Як ми вибираємо щось з двадцяти-тридцяти товарів одного виду? Тут нема однозначної поради. Для когось є важливим, що він їсть, для когось важливий зовнішній вигляд. Людина орієнтується на свої відчуття і потреби.

Людина, яка віддає перевагу здоровому харчуванню, обов’язково буде читати склад, а вигляд банки, її колір значення матиме. Людина, яка більш емоційно сприймає інформацію, буде орієнтуватися на красиві коробки. Дуже економний споживач, який з дитинства був обмежений в якихось речах, часто купує продукти зі знижками.

Говорячи про важкість вибору, про те, чому в нас є залежність від покупок, психотерапевт пояснює, що це можна пояснити дитинством, відсутністю уваги батьків, дефіцитом якихось речей у дитинстві - солодощів, іграшок, а також заниженою самооцінкою, неспокоєм, стресом, пригніченістю.

- З допомогою скуповування багатьох товарів людина хоче задовольнити якусь свою потребу, - пояснює Марія Хомів. - Дуже часто це стає не терапією, а потенційною загрозою психоемоційному стану. До речі, зауважте, наскільки правильно працюють у магазинах, супермаркетах, торгових центрах, де відвідувачів зустрічають продавці-консультанти, які готові нас ощасливити тим, що нам дуже часто непотрібне. Навіть музичний фон, запах у торгових центрах сформований таким чином, щоб викликати у людини бажання отримати це, впливаючи на наші тактильні, чутливі сфери.

Емоції – ворог жінок

Коли ми бачимо щось привабливе в магазинах, у нас спрацьовує права півкуля мозку, яка відповідає за емоції. Це працює підсвідомо, і цьому протистояти складно, особливо жінкам, зазначає Марія Хомів. Тому жінки більше схильні до необдуманих нераціональних покупок.

- Щоб врівноважити це, потрібно „включати” ліву півкулю, яка відповідає за логіку, - зазначає співрозмовниця. - Тому дуже важливо відразу питати у себе: „Чи це мені потрібно?”, „Наскільки це мені потрібно?”, „Чи буду я це використовувати щодня?”, „Коли я це буду цим користуватися?”.

Сьогодні у процесі прийняття рішень дуже популярним є екологічний підхід до життя, купівлі товарів тощо, розповідає Марія Хомів. Доведено, що людині загалом потрібно небагато. Є дослідження, коли люди протягом півроку взагалі нічого не купували, крім необхідної кількості їжі.

- Дуже важливим є не лише те, що людина при цьому не витрачає кошти, але й те, що в неї не виникає відчуття провини, тобто немає самозвинувачення, самопокарання за те, що вона зробила цей необдуманий крок, - зазначає психотерапевт. - Тому важливо складати список, розраховувати точну суму на покупки, зрозуміти, що потрібно, а що ні. Тоді, на мій погляд, впоратися з шопоголією зовсім нескладно.

Маленький магазин – легший вибір

Іноді людей лякають великі торгові центри, бо важко зробити вибір серед десятків чи сотень пропозицій. Тож вони віддають перевагу маленьких магазинам, де обирати, умовно кажучи, потрібно з трьох марок товару.

- Мене як споживача великий вибір не лякає і ніколи не лякав, навпаки, для мене це є можливістю дуже хорошого і свідомого вибору, - зазначає психотерапевт. - Заходячи в супермаркет, в якому є, наприклад, 30 видів йогурту, я обов’язково знайду те, що хочу. Коли цей товар мене задовольняє – якість, дата виробництва, я легко зроблю свій вибір. Хоча, якби в нас було більше маленьких хороших магазинів, я віддала б перевагу їм.

Мені подобаються маленькі магазинчики, бо я відчуваю там душевність. Я люблю красиві речі, затишок і комфорт, коли в магазині мене привітно зустрічають, щиро усміхаються, можуть дати пораду. Щодо тих же йогуртів, якщо продавець скаже мені, що в них є лише два види, бо вони не завозять багато товару, але термін зберігання лише шість днів, тоді для мене це спрацює.

Великі торгові центри – зручні для людини, яка багато працює, бо це економить час. З іншого боку, вони емоційно виснажують через надто велику кількість інформації для кори головного мозку. Адже покупець не має можливості добре подумати: потрібно мені це чи не потрібно. Особливо, якщо в нас є ресурси, кредитні картки, ми про це мало думаємо.

- Тому я раджу ходити за покупками зі списком, складати його наперед, починаючи від великих тих товарів, які необхідні для життя і на які потрібно заощаджувати, і завершуючи конкретним тижневим списком продуктів для супермаркету, - зазначає Марія Хомів.

Складати списки перед шопінгуванням тернополяни збереження грошей
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Коментарі