Київська «Кобра» випробовує унікальний прилад для вилову водіїв під мухою — алколазер «Бутон». Пристрій здатен на відстані визначити вміст парів алкоголю в салоні автомобіля.
Отже, завдяки «Бутону» можна визначити, чи тверезий водій, не зупиняючи автомобіля. В залежності від результатів випробування і проходження сертифікації в Україні цей прилад буде придбано і передано для користування інспекторам Державної автоінспекції.
Принцип дії «Бутона» російських розробників ґрунтується на заламуванні лазерного променя під впливами парів алкоголю в салоні машини. За словами винахідників, роботі апарата не заважають ані погодні умови, ні час доби, ні тонування скла, ні ступінь його забруднення. Алколазер здатен визначити концентрацію парів алкоголю від 150 мікрограмів на літр (дві пляшки пива) на відстані 50-100 метрів за швидкості автомобіля від 5 до 150 кілометрів на годину.
– На даний момент такі прилади проходять апробацію у м. Києві в спецпідрозділі «Кобра». Проводиться експертний аналіз роботи прилада, але вже зараз можна говорити про певні нюанси. Прилад визначає вміст алкоголю у крові на відстані. Наприклад, поряд з водієм знаходиться п’янив пасажир. Прилад дає підстави для зупинки транспортного засобу. Можливий варіант, що розчини на основі спирту були розлиті в салоні автомобіля. Крім того, навіть засоби для очистки скла можуть містити спиртові рідини. Дія прилада спрямована на автомобіль, тому не відомо, як обладнання поводитиметься у такому випадку, – пояснює керівник сектору зв’язків із громадськістю УДАІ у Тернопільській області Микола Лецкалюк..
Самі ж розробники наголошують, що реагувати, наприклад, на незамерзаючу рідину із вмістом спирту він не буде. Правда, за умови, якщо ця рідина зроблена згідно з діючими нормами. А ось того, що «Бутон» не може впоратися з визначенням, хто ж із присутніх в автомобілі вживав алкоголь – водій або пасажири, розробники не заперечують. Єдине, за що не варто переживати, що прилад розгубиться у великому потоці транспорту. Його дія буде спрямована тільки на один автомобіль.
Поки у столиці розбираються з «Бутоном», на Тернопільщині уже відпрацювали тактику роботи з системою «Рубіж». Зараз системою обладнано три стаціонарних пости області: у Чорткові, Зборові та Підволочиську.
Головне завдання системи «Рубіж» – розпізнавати номерні знаки автомобілів, які проїжджають повз радари системи, і виявляти з потоку машин авто з “чорного списку”. Система дає змогу у разі виникнення дорожньо-транспортної пригоди простежити, які автомобілі у цей час проїжджали на даній ділянці дороги.
– Основою системи “Рубіж” є відеокамери, що фіксують увесь потік транспорту. Вони встановлені за 1-2 км перед постом ДАІ. При цьому одна камера захоплює відразу дві смуги руху. А зображення з цих камер безперервно передається по радіоканалу на пост ДАІ, де обробляється, зберігається у пам’яті комп’ютера й виводиться на екран монітора. Вся інформація з камер спостереження передається й у центральну базу даних УДАІ МВС України. За наявності такої інформації згодом значно простіше відстежити маршрут переміщення того чи іншого автомобіля. Такі встановлено з метою розкриття випадків незаконного заволодіння транспортними засобами, втечі з місця ДТП тощо, – пояснює Микола Лецкалюк.
За словами пана Лецкалюка, 90% автомобілів, на які реагує система, є транспортними засобами, власники яких – боржники. Після виявлення автомобіля його направляють на арешт-майданчик, де він знаходиться до погашення боргу. Втім і тут є свої недосконалості. Можливий варіант, що штраф був погашений, але з бази даних автомобіль не виведений. У таких випадках створюються незручності для водіїв, тому що вони витрачають час на з’ясування обставин. Система «Рубіж» на кожному з постів протягом дня здійснює по кілька спрацювань. Таким чином знайдено декілька автомобілів, які перебували у розшуку, пише «Номер один».