Проблеми та переваги дистанційної освіти в Україні

Фото - ілюстративне із відкритих джерел

Сьогодні тему дистанційного навчання для школярів та студентів не обговорював тільки лінивий. Ця галузь стосується практично кожної людини, адже ледь не у кожній сім’ї є школяр чи студент.

Система онлайн навчання не є новинкою для нашої країни, адже була запроваджена ще у 2019 році під час всесвітньої пандемії через COVID-19. Ще актуальнішою вона стала після повномасштабного вторгнення російських окупантів в Україну. Окрім того, що здобувачі освіти можуть вільно відвідувати очне навчання, багато людей і досі обирають онлайн-форму. У декого це навіть вимушених захід через виїзд за кордон, стан здоров’я чи втрачену домівку.

Не зважаючи на те, що дана форма навчання запроваджена давно, у ній виникає ряд недоліків, а для декого і переваг. У офіційному листі-роз’ясненні детально каже в.о МОН України Сергій Шкарлет (від 8 вересня 2020 року):

Загалом дистанційне навчання розширює можливості здобуття освіти дітьми, які не можуть відвідувати заклади освіти з різних причин (стан здоров’я, систематичне заняття спортом, проживання на неконтрольованій території, перебування за кордоном тощо), а також забезпечує неперервність освітнього процесу у випадках надзвичайних обставин. Дистанційне навчання (на відміну від сімейного навчання та екстернату) забезпечує постійний вчительський супровід, регулярне відстеження результатів навчання учнів, а також надання їм (за потреби) підтримки в освітньому процесі.

Нагадаємо, тодішній т.в.о. Міністра освіти і науки України Сергій Шкарлет зазначив, що дистанційне навчання не замінить повноформатну освіту, але Україна готова до його впровадження.

Першою позитивною рисою дистанційного навчання можна назвати гнучкість. Багато навчальних закладів пропонують прослухати лекції у будь-який час, виконати час протягом певного періоду. Це робить онлайн-навчання ідеальним вибором для людей, які мають щільний графік, або живуть у віддалених районах.

Наступною перевагою можна відзначити доступність і швидкість. Студент чи учень, не виходячи з дому, має змогу отримувати такі ж знання на заняттях, як і студент у закладі. Окрім того, у разі виникнення запитань чи пропозицій, їх можна обговорити на швидкій онлайн-конференції.

Підвищена залученість теж стала перевагою у даному форматі. Досить часто викладачі використовують різноманітні методи навчання, а саме: відео, аудіо чи вікторини. Це може допомогти краще засвоїти матеріал і зробити навчання більш приємним.

Достатньо поширеною формою для особистого розвитку стали онлайн-курси. Завдячуючи їм можна вивчити щось нове, незалежно від місця розташування або інтересів. Тут спектр дуже широкий, починаючи з академічних дисциплін і завершуючи професійними навичками чи особистим розвитком.

Питання освіти завжди трималось під контролем на державному рівні, прикладом цього є загальнонаціональне опитування омбудсмена освіти Сергія Горбачова:

За словами освітнього омбудсмена, станом на 2020 рік спостерігалося три основні тенденції організації дистанційного навчання школами — позитивний, формальний та негативний.

“Тому зараз нам надзвичайно важливо побачити стан організації дистанційного навчання саме очима батьків. Дуже просимо вас висловлюватися якомога відвертіше, аби ми могли зрозуміти, які проблеми виникли з навчанням під час карантину у батьків та дітей. Результати опитування будуть представлені на Антикризовому національному онлайн-EdCamp’i, а результати та пропозиції будуть надіслані до Міністерства освіти і науки України”, – повідомив Горбачов.

Проте, починаючи з перших тижнів онлайн-навчання, багато батьків зіткнулися із технічними проблемами. Найголовнішою з них був безперебійний доступ до інтернету та гаджетів. Особливо це стало відчутно серед школярів у період відключення електропостачання через ракетні обстріли росіянами українських об'єктів критичної інфраструктури .

Не менш серйозною проблемою стала відсутність особистої взаємодії. Брак живого спілкування між викладачем та учнем для багатьох став викликом, адже питання, які виникали під час ознайомлення з матеріалом інколи не можливо було вирішити в форматі онлайн-навчання.

Не всі дисципліни підходять для онлайн-навчання. Заняття для медиків, лабораторні роботи чи практичні навички взагалі важко викладати онлайн. Для цих напрямків можна знадобитися хоча б мінімальне поєднання онлайн-навчання з очними заняттями або практичним досвідом.

В цілому, онлайн-навчання може бути чудовим способом здобути освіту чи професію, необхідні навички для досягнення успіхів у житті. Однак сама система потребує постійного оновлення та вдосконалення, починаючи з технічної частини, закінчуючи самим рівнем освіти в Україні.

Автор матеріалу: Пасовистий Максим