В Україні людей попередили про зростання цін на бензин: скільки тепер коштуватиме літр на АЗС

В Україні бензин може подорожчати щонайменше двічі – на початку 2026 та 2027 років через підвищення акцизів. Очікується, що ціна зросте на кілька гривень за літр, навіть без урахування зовнішніх криз чи коливань на ринку.

Як інформує "OBOZ.UA", про це розповів експерт Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук в коментарі ЗМІ. Причина – закладене в законодавстві підвищення ставок акцизного податку на нафтопродукти, це рішення вже ухвалене, і, як зазначає аналітик, шансів на його скасування практично немає.

Корольчук пояснює, що підняття акцизу – це частина зобов’язань України перед європейськими партнерами, а також інструмент наповнення бюджету. Саме тому уряд не планує відступати від цієї ініціативи. Згідно з домовленостями, ставки податку мають поступово наближатися до європейського рівня. Це автоматично тисне на кінцеву ціну для споживача, навіть у разі стабільного валютного курсу та світових цін на нафту.

Проте підвищення акцизу – лише одна з причин майбутнього зростання вартості пального. На ціну впливають також коливання на глобальному ринку, геополітичні кризи та поведінка самих гравців ринку в Україні. Наприклад, у квітні 2025 року під час короткочасного військового загострення між Ізраїлем та Іраном ціна на бензин в Україні зросла в середньому на 3–5 грн за літр. Підвищення було миттєвим, без жодного лагу у часі, що суперечить економічній логіці.

Після того, як світові ціни на нафту знизилися – барель опустився до $70 і навіть нижче – вартість пального на українських АЗС залишилася незмінною. Жодного зниження, жодного "відкату" назад. Хоча ціни зростають миттєво, падіння чомусь ринок не визнає.

Юрій Корольчук звертає увагу на ще одну проблему – практично одночасне підняття цін більшістю мереж АЗС. За його словами, це виглядає як змова ринку, "перелякані лобки", як він образно каже, діяли синхронно, не чекаючи стабілізації ситуації. І хоча після подорожчання загроза зникла, ціни залишилися в

исокими. Водночас жодної реакції з боку Антимонопольного комітету України не було – перевірок не проводили, ринок ніхто не дисциплінував.

Корольчук зазначає, що це породжує тривожну тенденцію, адже оператори АЗС мають повну свободу в націнках, і споживачі залишаються заручниками їхніх рішень. Ані об'єктивне зниження вартості нафти, ані закінчення кризової ситуації не гарантують зниження цін.