Чому кава у Тернополі дорожчає: підприємці пояснили, що формує ціну

Власник кількох тернопільських кав’ярень Андрій розповів 0352.ua, що за останні два роки ціна на кавові зерна на світовому ринку зросла більш ніж утричі. Причини цьому — посуха в регіонах вирощування, нестабільність у країнах-експортерах та скорочення врожаїв, які формують вартість, з якої починається собівартість кожної чашки.

Але зерно — це лише вершина айсберга. До ціни також входять витрати на електроенергію, зарплати бариста, оренду, амортизацію обладнання, сиропи, рослинне молоко та сезонні коливання попиту — саме вони визначають, скільки насправді коштує кава, яку ми купуємо щодня.

Пан Андрій додає, що вартість зростає через:

  • посуху в кавових регіонах;
  • нестабільну ситуацію в найбільших країнах-експортерах (Бразилія, Колумбія тощо);
  • зменшення обсягів виробництва.

Попит на каву продовжує зростати, наголосив підприємеуь, який працює у сфері кавового бізнесу з 2011 року.

З чого складається собівартість чашки кави

1 кг кави для кав’ярні коштує близько 850–900 грн. З цієї ваги виходить приблизно 90 порцій еспресо.

Андрій пояснює, що ціна зерна — це лише невелика частина витрат, тому що у вартість кожної чашки також входить:

  • електроенергія або генератори;
  • заробітна плата персоналу;
  • оренда приміщення;
  • девайси для кави ;
  • амортизація обладнання, яке потрібно оновлювати кожні кілька років;
  • комунальні послуги.

«Особливо дорогим стало рослинне молоко. Кава на банановому або кокосовому молоці може мати собівартість понад 100 грн. А ще є сиропи та інші додатки — їх також враховуємо», — додає Андрій.

Кількість проданих напоїв

За галузевими рекомендаціями, хороша кав’ярня має продавати від 100 чашок на день. Менші показники ставлять під сумнів окупність.

Наприклад, коли заклад продає 30 кав за день, то собівартість однієї чашки перевищує 80 грн, тобто це збиток. А якщо 300 кав, то орієнтовно 27 грн.

Сезонність і погодні умови колосально впливають на собівартість кави

У дощові дні або взимку люди рідше гуляють і, відповідно, не так часто купують каву, тому собівартість варіюється щодня.

«Нам здається, що взимку багато гостей, бо ми бачимо тих, хто сидить у залі. Але тих, хто бере каву to go, взимку значно менше», — каже Андрій.

Ціни доводиться змінювати

У тернопільських кав'ярнях протягом року ціна кави зростала двічі, у середньому на 5 гривень за чашку.

До слова, відвідувачі реагують на це по-різному. У центральних локаціях майже не помічають, а на периферії — навпаки.

Андрій зазначає, що ціни потрібно змінювати приблизно двічі на рік, щоб тримати рентабельність хоча б на рівні 20–25%.

Попри значне зростання витрат, ресторатори не поспішають виставляти реалістичну ціну.

«Якби ми поставили вартість такою, як вона могла б бути сьогодні, багато людей просто перестали б пити каву. Тому заклади тримають психологічну межу», — наголосив підприємець.