31 серпня Верховна Рада у першому читанні прийняла президентський законопроект про внесення змін до Конституції, який передбачає окремі елементи так званої децентралізації влади та особливий порядок здійснення місцевого самоврядування на Донбасі.
Вперше в стінах і поза стінами парламенту точилася жвава дискусія навколо того чи підуть на користь Україні та українцям запропоновані Президентом Порошенком конституційні зміни. Три фракції коаліції «Європейська Україна» категорично виступили проти запровадження цих змін. Фактично це означало вето «Самопомочі», «Батьківщини» та «Радикальної партії» на ці зміни. Загалом демократична коаліція дала 189 голосів. Решту необхідних для підтримки у першому читанні 226 голосів дали «Опозиційний блок» та колишні регіонали з депутатських груп «Воля народу» та «Відродження». Політичні оглядачі охрестили спільне голосування політичних сил сили Президента та Прем’єр-Міністра з ідеологічними опонентами новітньою «ширкою», згадуючи скандальні братання з Януковичем партій Ющенка та Тимошенко.
Найбільш аргументованою проти змін до Конституції була позиція фракції «Самопомочі». Віце-спікер Верховної Ради Оксана Сироїд у зв’язку з цим звернулася з відеозверненням до українського народу. Про мотиви рішення фракції «Самопоміч» та приховані загрози нової редакції Конституції розповідає народний депутат від Тернополя Тарас Пастух.
Особливий статус Донбасу – шлях до федералізації України
Проектом змін до Конституції передбачено «особливе здійснення місцевого самоврядування». Назва значення не має. На цих територіях іде війна, інспірована й підтримувана Росією. Крім того, уже існує закон про «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей», де дозволено створювати «загони народної міліції», де «самоврядування» погоджуватиме призначення суддів і прокурорів. За таких умов узаконення в Конституції «особливого порядку самоврядування» неминуче призведе до фактичної федералізації України.
Зміни до Конституції ведуть до блокування вступу до ЄС
На практиці право визначати законом порядок здійснення місцевого самоврядування на Донбасі означає повернення (дозвіл на створення) до так званої широкої коаліції – «ширки» – у цій та наступних Верховних Радах. Нам дивно, що Президент Порошенко, маючи у цьому парламенті демократичну та проєвропейську коаліцію, яка складає конституційну більшість 300 голосів, шукає шлях управляти Донбасом за допомогою простої більшості у 226 голосів. Власне, такий розвиток подій стане можливим, коли в Конституції закріпиться норма визначати порядок самоврядування на Донбасі окремим законом., для прийняття якого потрібна проста більшість у Верховній Раді. Перше голосування за проект змін до Конституції показало, що «Опозиційний блок» та колишні регіонали з парламентського болота в разі чого готові допомогти Президенту.
До чого це може призвести в майбутньому? Наприклад, до закріплення за Донбасом права блокувати заявку на вступ в Європейський Союз. І це не вигадки. Свого часу під час врегулювання боснійської кризи за наполяганням Міжнародної переговорної групи така норма була закріплена в законодавстві Боснії. Хто гарантує, що у нас так не може статися?
Відбулася підміна поняття «децентралізації» посиленням повноваження Президента
«Самопоміч» підтримує децентралізацію. Заради цього фракцією був розроблений власний Конституційний законопроект, який передбачав чіткі і швидкі імперативи проведення реформи місцевої влади. Однак він був проігнорований президентською фракцією, а запропонований Адміністрацією Президента проект змін не збільшує повноважень громад. Навпаки, присутність держави на місцях залишатиметься колосальною, і ще більше посилюватиметься через повноваження Президента зупиняти повноваження мерів і рад. Ніде в демократичних країнах глава держави не контролює місцевого самоврядування: ані через своїх представників (префектів), ані зупиняючи повноваження мерів і рад. Тому ухвалення запропонованих змін значно погіршить становище місцевого самоврядування, а без сильного місцевого самоврядування країна знову потрапить у пастку авторитаризму.
Змінами до Конституції реальна децентралізація відкладається на 2 роки
Перехідними положеннями до Конституції встановляється, що місцеві ради обласного та районного рівня отримають право створювати виконавчі комітетів тільки після чергових виборів у жовтні 2017 року. До цього часу виконавчу владу на місцях здійснюватимуть голови відповідних адміністрацій, яким крім іншого будуть надані повноваження префектів. Мається на увазі повноваження загального нагляду, тобто право зупиняти дію рішень органів місцевого самоврядування. Таких повноважень представники Президента в областях та районах не мали навіть за Президента Кучми.