Тарифи «Укрзалізниці» зростатимуть: скільки платитимуть тернополяни за квитки

Укрзалізниця у іноземних кредиторів взяла позики на понад мільярд доларів США, а наслідки цього боргового зобов’язання, як завжди, відчувають прості громадяни. Залізничні вантажні перевезення у березні повинні зрости на 15%, а з другої половини року - ще на 15%.

Експерти прогнозують ріст цін і на пасажирські залізничні перевезення. Державна компанія “Укрзалізниця", будучи в боргах “по вуха”, набравши понад мільярд доларів США в іноземних інвесторів та міжнародних фінансових організацій, очікує на ще один валютний кредит від Європейського інвестиційного банк у розмірі 55 млн. євро.

Найбільш «вигідні» інвестиції в світі

Нещодавно облігації ПАТ «Укрзалізниця» (далі - УЗ) в 2015 році були визнані найбільш дохідними інвестиціями в світі за версією агентства Bloomberg – в рік вони могли забезпечити своїм власникам біля 90% прибутковості. Однак, на думку доцента кафедри економіки та фінансів ТНТУ ім. І. Пулюя Віталія Левицького, гордитися нам немає чим, адже така прибутковість свідчить скоріше не про висоту зльоту, а глибину падіння державної компанії, пише 20 хвилин

- Міжнародне рейтингове агентство Fitch присвоїло УЗ довгостроковий кредитний рейтинг на рівні «С», що означає неплатоспроможність компанії та високі ризики. Тобто, по-суті компанія близька до дефолту, - зазначив Віталій Левицький. - При цьому, рейтингове агентство Standard&Poor’s присвоїло їй рейтинг «SD», або рівень вибіркового дефолту, а це означає, що УЗ відмовляється від виплат по деяких із своїх зобов’язань. Тобто по кредитних рейтингах міжнародних компаній УЗ знаходиться на межі банкрутства – підсумував фахівець. Погоджується з такими баченням і економіст Ігор Качмарський. Зокрема фахівець зазначає, що, Bloomberg висвітлив непродуману політику української компанії, яка, будучи в боргах, набрала валютних кредитів під досить високі відсотки, які невідомо чим буде віддавати кредиторам.

- Якби УЗ втілила якийсь глобальний життєво важливий проект, то суть таких кредитів була б більш-менш зрозумілою, а оскільки ці гроші пішли невідомо куди, то з таким самим успіхом керівництво залізниці могло б взяти ці гроші у державному Ощадбанку під значно нижчі проценти й в національній валюті, це ж державна компанія, - додав Ігор Качмарський. – А за умов необхідності повернення боргових зобов’язань у валюті, при значному знеціненні гривні, в якому здебільшого отримує дохід Укрзалізниця, тарифи на перевезення УЗ все-таки підніме, оскільки є досить багато чинників, які цьому сприяють.

В березні перевезення подорожчають

- Вантажні перевезення у березні повинні подорожчати на 15%, а з другої половини року - ще на 15%. Підняття цін на перевезення спричинене зростанням цін на продукцію, що закуповується для потреб залізничної галузі, -  заявили в Укрзалізниці. - На початку 2015 року рейки подорожчали в 2,1 рази, інша продукція для залізниці (наприклад, сталь, рамні рейки, стрілочні переводи і т.д.) подорожчала на 50-80%, а деякі позиції - майже на 100%. Зросла і вартість електроенергії - на 17%. Незважаючи на те, що в УЗ заперечують підняття цін на пасажироперевезення, експерт Ігор Качмарський переконаний, що ціни на них також зростуть, оскільки є багато чинників, які спричинять таку необхідність.  - Загалом, УЗ як підприємство є збитковим. За підсумками 2015 року  його рентабельність була негативною - 1,8%. На цей рік Мінінфраструктури прогнозує позитивну рентабельність. Однак вона є мізерна, всього 0,1%. У Міністерстві уже підрахували, що після підвищення тарифів цього року доходи УЗ від вантажних перевезень збільшаться на 11,1 млрд. гривень, - додає фахівець.

За словами Ігоря Качмарського, буде спостерігатися тенденція до скорочення поїздів, зменшення кількості вагонів, в тому числі й бюджетних типу плацкарт, в свою чергу підвищиться кількість купейних, на яких УЗ більше заробляє.

- На сьогодні, - зауважує експерт, - дуже багато вагонів знаходиться в плачевному стані - це факт. До прикладу, середній вік електровозів становить близько 40 років, магістральних тепловозів - близько 30 років. В результаті, їх зношеність вже перевищує  90%.  Також, багато вагонів залишилося в Росії, яка їх вже не віддасть. До прикладу, УЗ  здійснювала перевезення в Середню Азію, - там був певний пасажиропотік. Однак, з початку розгортання конфлікту на Донбасі, Російська Федерація перекрила хід українським поїздам, значну кількість яких залишила на своїй території. Така тенденція збереглась і на окупованому півострові Крим, та деякій території Донецька і Луганська.

Збитковість пасажироперевезень

Ми вирішили порівняти вартість перевезень УЗ з іншими перевізниками. Для цього ми здійснили пасажирську поїздку з нашого міста у Вінницю, скориставшись послугами УЗ, Тернопільської автостанції та власним автомобілем (усі розрахунки наведені в таблиці). Таким чином, ми з’ясували, що в аспекті пасажирських перевезень УЗ є найдешевшою. До Вінниці ми доберемося плацкартним вагоном всього лише за 70.95 грн. і подорож наша буде тривати близько 4 год. 30 хв. Однак, в УЗ такі перевезення називають збитковими. Згідно з фінпланом УЗ, на цей рік на покриття збиткових пасажирських перевезень за рахунок вантажних має бути направлено близько 10,9 млрд. гривень. Проте, як запевнив нас доцент Віталій Левицький, й цих коштів буде недостатньо, тому варто очікувати зростання цін на пасажирські.

Неконкурентоздатність Укрзалізниці

Ми також вирішили здійснити  вантажне перевезення з Тернополя у Вінницю. Розрахунок проводили для транспортування квртирних речей вагою в 5 тонн. Для цього ми, як і в першому варіанті, скористаємося послугами УЗ, приватних перевізників та фірм Нова Пошта та Делівері (розрахунки наведені в таблиці). Просте порівняння показників демонструє, що УЗ в контексті вантажних перевезень не є конкурентоздатною, оскільки вартість її послуг становить 4000 грн. І це при тому, що не враховані такі послуги, як зважування, маркування, супровідні бланки, довіз від дороги до поїзда, довіз з дому до залізничного вокзалу та ін.

Не надто радує і той момент, що перевезення через УЗ не може бути спонтанним, оскільки необхідно заздалегідь домовитися за бронювання місця у поїзді. За словами керівника багажного відділення Тернопільської залізниці, за один раз залізниця не в змозі перевезти 5 т. так званого квартирного багажу. Тобто, потрібно буде частинами везти такий багаж. Якщо ж з березня УЗ підніме вартість перевезення вантажу на 15%, як обіцяла, то послуги її становитимуть 4600 грн.

 Натомість, конкурентоздатними виявились приватні перевізники, мінімальна вартість їхніх послуг становила 1775 грн., послуги Нової Пошти обійдуться в 10625 грн. (послуги Нової Пошти та Делівері розраховувалися без урахування габаритів вантажу, що, звичайно, вплине на остаточну вартість їхніх послуг).

Тарифи «Укрзалізниці» подорожчають квитки
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Автор
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань

Суспільство
У зв’язку із загибеллю українців у Керчі на Тернопільщині оголошено траур. «Те, що сталося у Керчі в середу, 17 жовтня, важко осягнути здоровим глуздом: 18-річний хлопець влаштував теракт і розстріляв у місцевому політехнічному коледжі своїх однолітків, а також заклав вибуховий пристрій, який призвів до десятків смертей. Серед загиблих та постраждалих – студенти та працівники закладу. Ця трагедія не може залишати байдужими та не може не викликати реакції,...
Суспільство
Відремонтовані дороги області проходять тест на придатність. Громадська організація «Нівроку» моніторить автошляхи, щоб показати, чи якісно свого часу їх реконструювали. Якщо виявлять дефекти – звертатимуться у відповідні інстанції. Детальніше дивіться в сюжеті ІНТБ.
Пригоди
У відділ з питань цивільного захисту населення та розвитку інфраструктури Чортківської райдержадміністрації офіційно повідомили, що в Україні напередодні стартували військово-повітряні навчання "Чисте небо-2018" - за участю країн НАТО, відлуння якого, в прямому розумінні цього слова, всі ми відчули сьогодні.  «Два потужних звукових удари відчули практично всі, та навіть більше, жителі Гусятинського району також не на жарт занепокоїлись. Після чого до Чортк...
Суспільство
З дивною ситуацією зіткнувся 22-річний учасник АТО-ООС Микола Бондюк із села Жуківці Лановецького району. Сільська рада виділила йому ділянку, якої… нема у реєстрі земель запасу. Власне, через це хлопцеві змушені були в районі відмовити в оформленні приватизації. Усе це вкрай обурило бійця та його рідних, адже вони вже рік чекають на ділянку. Першим ударом для них було те, що через брак землі сільська рада виділила Миколі чи не найгіршу ділянку, зарослу лі...
Суспільство
Як шокувала своєю поведінкою під час вагітності та після пологів китайців, розповіла кременчанка Світлана Дзюма.  Молода жінка каталася на велосипеді та танцювала на 8-му місяці вагітності. Для китайських майбутніх матусь це категорично заборонено. Їм навіть не рекомендують їсти шоколад, пише Терен. – Насамперед тут до вагітності ставляться, як до якоїсь болячки: те не роби, там не ходи. Шоколаду не їж, бо дитина буде темна. Одного дня мій чоловік виставив...
Суспільство
Протягом кількох днів у м. Чжанцзяцзе Китайської Народної Республіки триватиме бізнес-саміт «Шовковий шлях 2018». Участь у ньому беруть і представники Тернопільщини, зокрема голова Тернопільської обласної державної адміністрації Степан Барна.   «Для Тернопільщини серед пріоритетних напрямків роботи є економічне співробітництво, розвиток інфраструктури і туризму. Тому щиро радіємо за вступ міст Тернополя та Бучача до альянсу міст «Шовкового шляху». Приємно...
Суспільство
Повернення чи надання Томосу – це важлива подія для України, це означає канонічність і незалежність української церкви від російської. Нагадаю, як історик, що після хрещення Руської держави від Візантії, у Києві була створена митрополія, яка була у підпорядкуванні Константинопольського патріарха, тому рішення про надання Томосу якраз підтверджує давні права української православної церкви на автокефалію. Також актуально, що це є шлях до міжрелігійного діал...
Суспільство
Антон Угляр 9 років живе у Лондоні, де займається фінансовим консалтингом. Проводить консультації для людей, які приїжджають до Великої Британії. У селі Оришківці (Гусятинський район), що на Тернопільщині, він нещодавно відвідав родичів. "Працюю фрілансером, тобто сам на себе. Мої клієнти україномовні, польськомовні, російськомовні люди, які працюють у Лондоні". 26-річний чоловік розповідає, що для відкриття туристичної візи до Великобританії треба навести...
Суспільство
Правоохоронці Гусятинського відділення поліції розшукують мешканця села Гадинківці, Захарчука Степана Антоновича, 1960 року народження. Як повідомив заявник, його брат 7 жовтня вийшов з дому та не повернувся. Місце знаходження краянина невідоме. Прикмети зниклого: 165-170 см., худорлявої тілобудови, коротке, сиве волосся.  Був одягнений: в зелену кофту із надписом «БОЙС», джинсові штани синього кольору, коричневі туфлі. Усіх, хто бачив зниклого або володіє...
Відповідальний за розділ
Наталія Наконечна
Журналісти сайту 0352.ua до ваших послуг.
Пишіть нам, телефонуйте, повідомляйте про міські новини та події - ми сподіваємося, що з Вашою допомогою городяни дізнаються про життя Тернополя більше.

Разом з Вами ми зробимо наше місто кращим!