Неписані правила ДТП: як з потерпілого не стати винуватим?

Застрахувати себе від аварії не можливо. У ДТП потрапляють навіть дуже грамотні водії. Інше питання, як після цього не перетворитися з  постраждалого на винуватого, а то й взагалі не залишитись ошуканим. Практика юристів свідчить: щоб не обіцяв винуватець аварії, приставати на його умови не варто.

В обставинах, що склалися, головне, не панікувати та чітко дотримуватись заданого алгоритму. Інакше можна потрапити у не вельми приємну ситуацію. Так сталося з тернополянкою Марією Д. (прізвища не вказуємо з етичних міркувань – авт.), яка, потрапивши в аварію, у шоковому стані пристала на вмовляння винуватця ДПТ не залучати до справи працівників ДАІ.

Двічі потерпіла

Тернополянка Марія Д. за кермом 21 рік. За багаторічний водійський стаж жінка змінила не одне авто. На дорогах завжди була пильною та обережною. Жінка ніколи не перевищувала швидкості, бо переконана: безпека понад усе. Втім, від нещасних випадків ніхто не застрахований, адже не всі учасники дорожнього руху дисципліновані та виважені. Так трапилось і з Марією Д. Наприкінці грудня вона разом зі знайомою у справах поїхала в один з райцентрів області. Поїздка тривала не довго, і вже по обіді жінки поверталися додому. Вранці термометр за вікном показував мінус два. Дорога вкрилася кригою, тому пані Марія їхала дуже обережно. По обіді надворі випогодилось. Дорога підсохла, виглянуло сонечко, тому жодних причин для хвилювання не було. По дорозі додому жінки зупинились на узбіччі в одному з населених пунктів. Як тільки вони відновили рух і проїхали близько 200 метрів, назустріч їм «вилетів» пікап. Авто з’явилось з-за повороту, тому жінка не встигла відреагувати. Звернути у бік можливості не було.

Що було далі, пані Марія пам’ятає, наче в тумані. Від сильного удару вони з подругою знепритомніли. Отямилась від сильного головного болю. Скільки жінка була без тями, не пам’ятає, тільки чула, як навколо неї розмовляли люди. Врятувала жінок потужність їхнього авто (позашляховик «Toyota» - авт.) та паски безпеки, які не дозволили їм вилетіти з сидінь. Ліві дверцята сильно пом’яло, тому вибратися з машини пані Марії допомогли очевидці страшної картини. Їй було важко триматися на ногах, страшенно боліла голова і було важко дихати. Пасажирка позашляховика також зазнала серйозних травм. У неї в двох місцях був зламаний ніс. Він сильно кровоточив, тому навколо було багато крові. Як з’ясувалось згодом, від удару пані Марія розбила головою лобове скло.

На місце ДТП приїхали працівники ДАІ. Однак оформляти автопригоду вони не поспішали. Справа в тім, що водій зустрічної автівки спробував домовитися з жінкою полюбовно. Він запевнив, що відшкодує усі збитки, завдані внаслідок зіткнення. Як гарант, запропонував оформити генеральне доручення на його побите авто. Протягом 10 днів він зобов’язався повернути кошти. Зрештою оформлення нотаріусом генерального доручення не дає права використовувати документ на покриття шкоди заподіяної ДТП. Для цього потрібно складати угоду між сторонами. Більше того, доручення можна відкликати у будь-який момент.  Тернополянка почувалася вкрай погано. У шоковому стані та з численними пошкодженнями вона не могла оцінити ситуацію, тому пристала на пропозицію водія авто, яке спричинило аварію. До нотаріуса довелось їхати в районний центр. Поки на місце трагедії приїхали рідні пані Марії, усі документи вже були оформлені.

Після повернення додому з’ясувалось, що травми, отримані під час аварії, були значно важчими, ніж здавались на перший погляд. Жінку мучив головний біль та сильно боліло в грудях. Врешті вона звернулась у лікарню. Там їй діагностували струс мозку, перелом кількох ребер та численні забої. Звісно, медзаклад не міг не повідомити про таке звернення правоохоронців. Минав день за днем, а винуватець ДТП до жінки так і не телефонував. Куди ділося авто, яке гарантувало їй відшкодування коштів, вона не знала, однак пані Марії стало відомо, що за на наступний день після аварії водій автомобіля, який скоїв ДТП, написав заяву у міліцію зі скаргою на працівника ДАІ, який не оформив належним чином ДПТ. Тернополянка було б уже махнула на все рукою, однак ремонт її позашляховика автосервіс оцінив у 87 тис. грн. Частину витрат вона планувала погасити за рахунок виплати страхової компанії, хоча максимальне відшкодування становить 50 тис. грн. Втім тут, виявляється, також не все так гладко. Для отримання компенсації жінка повинна надати рішення суду, в якому вказано винуватця аварії. 3 лютого відбулося засідання, на якому водія пікапа визнали винним у виникненні ДПТ, однак питання компенсації досі залишається невирішеним.

Вимагайте протокол та адвоката!

На жаль, така ситуація є типовою для автошляхів Тернопільщини. Часто потерпілі, намагаючись не створювати неприємностей оточуючим, ідуть на поступки та не страхують себе у випадку відмови від своїх слів недобросовісних водіїв. Як вберегти себе від подібного роду ситуацій, «Номер один» поцікавилась у фахівців.

– У випадку ДТП потерпіла сторона завжди повинна наполягати щодо складання протоколу з місця ДТП, – розповідає тернопільський юрист Анатолій Мовчан. – Це основний документ, на якому згодом будується захист постраждалої сторони, тому до його оформлення варто віднестись дуже прискіпливо. Треба проконтролювати, щоб працівники автоінспекції при оформленні протоколу обов’язково зафіксували координати усіх свідків. Винувата сторона повинна сповістити страхову компанію про настання страхового випадку (страховка оформляться на користь третьої особи та відшкодовує кошти постраждалій стороні – авт.). Потрібно уважно вивчити схему дорожньо-транспортної пригоди та перевірити правильність відстаней, вказаних у документі. Незалежно від того, є особа потерпілою стороною чи винуватцем аварії, варто звернутись за допомогою до юриста. Людина перебуває у шоковому стані, вона розгублена, тому дати оцінку подіям їй важко.

Коли людина обіцяє повернути кошти лише на словах і цього немає ніде задокументовано, довести даний факт у суді дуже важко, застерігає юрист. Також Анатолій Мовчан не рекомендує використовувати при оформленні ДТП європротоколи. Насправді документ є юридично складним, тому неспеціалісту заповнити його відповідно до всіх вимог практично не реально. Одне виправлення у документі визнає його недійсним і тягне за собою невиплату страхового відшкодування, а людина у важкому психоемоційному стані навряд чи зможе заповнити документ належно. Фактично європротокол захищає інтереси винуватої сторони. Адже у разі ДТП працівники ДАІ складуть на неї протокол про адмінправопорушення відповідно до ст.124 Кодексу про адміністративні правопорушення та притягує до адмінвідповідальності: штраф або позбавлення права на керування транспортним засобом. До того ж європротокол передбачає страхову виплату у розмірі не більше 10 тис. грн., натомість дати оцінку пошкодженням, завданих авто, людина змушена на око. Зорієнтуватись, скільки коштуватиме ремонт, важко. Іноді в таких випадках можна прогадати. Якщо у протоколі зафіксовано факти, з якими учасник ДТП не погоджується, Анатолій Мовчан однаково рекомендує підписати його, але зазначити, з яким формулюванням сторона не погоджується. В іншому випадку у протоколі можуть з’явитися нюанси, яких на момент його складання там не було. Ідеальний варіант, якби на місце події приїхав юрист та представники страхової компанії. Вони зможуть об’єктивно оцінити ситуацію та, враховуючи бюрократичні тонкощі справи, належно оформити документи. Також Анатолій Мовчан рекомендує тримати розгляд справи у суді на контролі та бути присутньому на кожному засіданні.


Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію

Коментарі