Експерти пояснили, як з допомогою закону не платити за комунальні послуги

Головна біда, з якою зіткнулися багато українців під час морозів, - відсутність тепла в квартирі. Батареї, які так-сяк прогрівали кімнати при нульовій температурі за вікном, не впоралися в 30-градусні морози.

В результаті до стандартного рахунку за опалення додалися астрономічні суми за електроенергію: в пік холодів люди вмикали всі обігрівальні прилади, які знайшлися в домі. Тим часом, в українському законодавстві закріплені чіткі температурні норми, які комунальники зобов'язані забезпечувати жителям багатоквартирних будинків.

"Надання послуг з централізованого опалення має бути безперервним протягом усього сезону, -- пояснив izvestia.com.ua директор "Інституту міста" Олександр Сергієнко. -- Максимальний термін відключення опалення, на який комунальники мають право, це 12 годин протягом одного місяця. Температура в квартирі повинна бути не нижчою за 18° C. При зниженні цієї температури до 12° C плата за опалення зменшується на 5% за кожен градус відхилення. Якщо ж температура в квартирі стала нижчою за 12° C, ЖЕК не має права виставляти рахунку".

Скаржитися на холод у квартирі без доказів немає сенсу. "Власник житла має викликати представників ЖЕКу, щоб вони провели заміри температури. На підставі цього можна буде скласти акт-претензію і вимагати перерахунку вартості комунальних послуг, -- пояснив незалежний юридичний консультант Андрій Осадчий. -- Причому існує чітка інструкція для проведення подібних замірів. Якщо вимірюється температура в житловій кімнаті, відстань від вікна і батареї має бути не менше як п'ять метрів. Замір проводиться декілька разів протягом трьох годин. Після цього акт-претензію мають підписати і мешканець, і представник обслуговуючої організації".

Добровільно-примусова програма установки лічильників на воду змусила споживачів уважніше ставитися до кожного витраченого кубометру. Дуже прикро, коли з гарячого крана ллється вода кімнатної температури, а лічильник намотує кубики окропу, який коштує дорожче. Однак експерти кажуть, що порядок та умови подачі до квартир гарячої та холодної води також чітко описані в українському законодавстві. Тому за «недогріту» воду, як і за неякісне опалення, комунальникам теж можна не платити.

"Вода офіційно вважається гарячою, якщо її температура безпосередньо з крана кінцевого споживача становить 50° C, -- пояснив Осадчий. -- Тільки в цьому випадку людина оплачує тариф повністю. При температурі гарячої води від 45 до 50 градусів оплачується 90% встановленого тарифу, а вода, нагріта від 40 до 45° C, коштує не більше 70% «гарячої ціни». Якщо температура води з гарячого крана нижча за 40° C, ЖЕК зобов'язаний застосовувати до неї тарифікацію як для холодної води. При цьому заміряти температуру самостійно не можна. Зафіксувати неякісну послугу і підписати акт-претензію також повинні представники ЖЕКу".

Теоретично не платити за неякісні послуги легко. Всього ж потрібно викликати комунальників, з їх допомогою зафіксувати порушення в системі тепло- або водопостачання, скласти акт-претензію і подати заявку на перерахунок цін. Відповісти на заявку ЖЕК має протягом трьох днів, причому відмова має бути аргументованою. Якщо з перерахунком комунальні служби згодні, проте платіжка все одно прийшла зі старими цінами, у власника квартири є всі підстави для того, щоб звернутися до суду.

"На практиці все виявляється складніше, адже палки в колеса ставлять самі комунальники, -- говорить пан Осадчий. -- Викликати працівників ЖЕКу на заміри по телефону марно, краще відразу йти туди і залишати письмову заявку із занесенням в журнал реєстрації викликів. Причому цю заявку цілком можуть розглядати кілька днів, а на вулиці і в квартирі на той час потеплішає. Навіть якщо час заміру вже обумовлено і призначено, комунальні працівники можуть не прийти. А якщо приходять, то іноді доходить до того, що вони підігрівають градусник перед тим, як зайти в квартиру".

Довести свою правоту практично неможливо, оскільки немає жодних альтернативних організацій, які можуть оцінити якість комунальних послуг. "Єдиний можливий вихід -- повторна експертиза, -- радить Сергієнко. -- Для цього потрібно самостійно зібрати докази про неякісну послугу, написати акт-претензію і попросити двох сусідів його підписати. Цей акт прикладається до заяви про перерахунок вартості компослуг. Навряд чи власникові квартири на цій підставі щось перерахують, але на повторний замір комунальники з'являться точно".

Взагалі не оплачувати комунальні послуги можна і в тому випадку, якщо в квартирі ніхто не живе. Але це право не поширюється на опалення, зате стосується оплати гарячої та холодної води, водовідведення і газу. Для цього власникові житла потрібно написати заяву в ЖЕК, щоб комунальники відключили воду і опломбували запірні вентилі.

Таку ж заяву слід віднести в управління експлуатації газового господарства, щоб перекрити подачу газу. Як тільки господар вирішить знову заселитися в квартиру, в ті ж організації доведеться подати заяви на розпломбування подачі води і газу. Самовільний зрив пломб призведе до втрати всіх домовленостей, і мешканцям нарахують таку суму, за яку б вони весь час жили у квартирі.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію

Коментарі