• Головна
  • Проблеми і рішення по впровадженню е-квитка у Тернополі
Новини компаній
15:15, 16 травня 2019 р.

Проблеми і рішення по впровадженню е-квитка у Тернополі

Новини компаній

Тернопіль став одним з перших міст України, де відбулася транспортна реформа і запрацювала електронна система оплати за проїзд у громадському транспорті. Тернополяни можуть економити на проїзді у тролейбусах та автобусах, виготовивши «Соціальну карту тернополянина». Але на цьому шляху були страйки перевізників, народне віче та спроби міськради знайти «золоту середину».   

Е-квиток анонсувався у Тернополі ще у 2013 році і стосувався він на той час лише тролейбусів. Це був пілотний проект, перший в Україні, і його треба було погодити постановою Кабміну. Про це йдеться у міській програмі на 2012-2013 роки. За словами начальника міського Управління транспорту Ігоря Мединського, для цього планували закупити обладнання на 22,7 млн. грн. Планувалося, що у 2012 році6 млн. грн. із необхідних надійде з державного бюджету, 3,5 млн. грн. надасть КП «Тернопільміськелектротранс», ще 3 млн. грн. планується залучити від інвесторів. Але система запрацювала в тестовому режимі лише в 2016 році. Тоді містянзаманювали безкоштовними поїздками – «оплати 100 поїздок і ще 20 отримай безкоштовно».

З 1 грудня 2016 року почав діяти «Порядок справляння оплати проїзду із застосуванням автоматизованої системи оплати проїзду та обліку пасажирів в громадському транспорті Тернополя». На ділі, кондуктори ходили з мобільними валідаторами і приймали від пасажирів як готівку, та і електронні квитки.  Ініціатива не сподобалася містянам одразу: за місяць вонипридбали лише 450 таких квитків, замість запланованих 2 тисяч.

У червні 2017 року виконавчий комітет Тернопільської міської радиприйняв рішення № 453 «Про затвердження Порядку функціонування та вимог до автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті».  Оператором, який мав встановлювати та забезпечувати роботу системи безготівкової оплати проїзду, визначили фірму «Системний зв’язок». За інформацією у ЗМІ, компанія за 5% від прибутку перевізників погодилася розробити програмне забезпечення, систему автоматизованої оплати проїзду та обліку пасажирів, GPS-моніторингу, закупити й обладнати валідаторами увесь громадський транспорт та випустити пластикові електронні квитки. Зі свого боку, фірма отримала непоганого замовника в особі Тернопільської міськради. Тільки за обслуговування електронних систем в громадському транспорті міста профільне комунальне підприємство з 4 квітня по 1 серпня 2019 року через Prozorro опублікувало звіт про оплату 990 тис. грн фірмі «Системний зв'язок».

«Вартість проекту для Тернополя – близько 2 мільйонів євро. Ця разом із вартістю 2018 року. Спочатку була програма-мінімум: розробити централізоване програмне забезпечення, запустити, відтестувати, подивитися, що це реально працює. Зараз ми її будемо розширювати в частині програмного забезпечення – оновлення веб-порталу, де буде особистий кабінет, де можна дивитися історію поїздок і розширення соціальних послуг», – сказавдиректор ТОВ «Системний зв’язок» Віталій Васильків.

З1 жовтня 2017 року Тернопіль перейшов на е-квиток у громадському транспорті і одразу влада встановила диференційований тариф: з карткою оплата була у тролейбусі 3 грн, у маршрутці – 4 грн. Без картки – на гривню дорожче. Зараз оформити «Карту тернополянина» можуть особи, які прописані чи офіційно працюють у Тернополі, а також мешканці сіл, що увійшли до складу Тернопільської міської об’єднаної територіальної громади.

Чому з оператором стався скандал?

Як тільки стало відомо про фірму «Системний зв’язок», з нею стався великий скандал. Спочатку активісти визначили зв’язки фірми змером міста Сергієм Надалом. Пізніше стало відомо, що «Системний зв’язок» уклав договір на виготовлення та персоналізацію карток з іншою фірмою - «Сімбол Системс». Саме цю останню фірму слідчіпов’язували з громадянами Російської Федерації, які могли належати до терористичної групи. Мешканці, звичайно, обурилися з приводу того, щоїх персональні дані будуть передані резидентам РФ.

Ця новина відійшла на другий план після того, як міська влада спробувала перевести приватних перевізників на безготівкову оплату. Через страйк перевізників зранку 10 січня 2018 року тернополяни не змогли добратися на роботу вчасно. В той день,як повідомляють ЗМІ, тролейбуси їздили  переповнені, а пасажири на зупинках разом викликали таксі. В мерії повідомили, що це було через запровадження е-квитка. Саме тоді Тернопільська міськрада заявила про створення єдиної муніципальної транспортної компанії міста.

Наприкінці року ситуація загострилася. 30 жовтня минулого року міська рада Тернополя підняла тарифи на проїзд в громадському транспорті до 8 грн у тролейбусах та 9 у маршрутках. Нові тарифи затвердив виконком міськради після низки погроз місцевих перевізників зупинити транспорт. Від цього вартість проїзду зросла майже вдвічі. В коментарях в соцмережах люди скаржилися, що вартість проїзду не відповідає технічному стану транспорту. Через те, що такі тарифи були занадто високі для Тернополя, 4 листопада люди вийшли на транспортне віче, а наступного дня прийшли під міську раду. Це мало успіх: в той же день виконком скасував рішення про підвищення, а в середині місяця повернув минулі тарифи. Але тоді маршрутки знову не виїхали на вулиці міста. З того часу, аби відмовитися від приватних перевізників та пересадити людей у комунальний транспорт, місто КП «Тернопільелектротранс» шукає нових водіїв, закуповує додаткові машини, а на нарадах у міськраді обговорюють проект маршрутної мережі.До кінця 2019 року міська рада планує придбати необхідну кількість автобусів, щоб забезпечити пасажирські перевезення повністю комунальним транспортом.

Як можна оплатити проїзд у Тернополі?

Зараз оплатити проїзд у транспорті Тернополя можна готівкою, але це буде коштувати на гривню дорожче, електронним квитком «Соціальна карта тернополянина», проїзним квитком тривалого користування «Електронний гаманець», проїзним квитком тривалого користування на проїзд у тролейбусі.

Крім цього, з кінця лютого 2018 року в Тернополі Ощадбанк та Visa запустили систему оплати проїзду в міському транспорті за допомогою безконтактних банківських карток і NFC-пристроїв. Але така оплата зручна, хоча і дорожча за оплатою транспортною карткою. Користувачі, які оплачують проїзд у такий спосіб, вимушені платити повну вартість проїзду. Крім цього, переносні термінали, які надала компанія Visa, російські і не мають відповідної сертифікації в Україні. Виходячи з цього, технічної підтримки цього обладнання в нашій країні немає, і, в разі несправності, нікому буде його приводити його до ладу, а модернізація і доопрацювання таких пристроїв буде коштувати надто дорого. За такий проект місто не платить кошти до того, як не вирішить розповсюдити його на все місто. З цього часу постають питання – хто буде платити за покупку терміналів, хто буде займатися їх ремонтом та заміною?

Інша річ – безконтактна оплата банківською карткою чи смартфоном, яка діє у комунальному транспорті Дніпра. В тролейбусах там можна оплатити проїзд за QR-кодом, маючи додаток Приват24. Крім цього, в вагонах трамвая №1 в Дніпрі працюють 192 валідатора від банка - по 3 на кожен вагон. За проїзд можна сплатити не тільки будь-якою банківською карткою, а ще й через смартфон. За таке задоволення місто не сплатило жодної гривні і не тримає «в голові» необхідність обслуговувати таке обладнання. Всім займається банк.

Татяна Авдієнко

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оголошення
live comments feed...