• Головна
  • Селяни не поспішають продавати землю – що залишилося від багатої економіки Тернопільщини?
20:00, 9 липня 2013 р.

Селяни не поспішають продавати землю – що залишилося від багатої економіки Тернопільщини?

Земля – єдине, що залишилось Тернопільщині від колись багатої економіки регіону. Проголошена в Україні земельна реформа та підготовка до створення ринку землі є реальною можливістю для наших краян відчути свою значимість у цій країні. Однак володіти паєм замало, землю потрібно обробляти.

Практика показує, що в основному землі сільськогосподарського призначення здають в оренду агропідприємствам або приватним особам. Станом на 1 квітня 2013 року в області укладено 255 тисяч договорів оренди земельних ділянок (паїв) загальною площею понад 467 тис. га, що становить 70% усіх розпайованих земель, пише "Номер один". Причому власники віддають свої паїв не лише господарствам, створеним замість колгоспів, а й іншим агрофірмам і фермерським господарствам.

Понад 55% договорів оренди землі укладені строком на 6-10 років, зростає кількість договорів, чий термін дії перевищує 10 років.  Все це свідчить про довіру селян до конкретних орендарів, прийнятні розміри орендної плати, запропоновані їм. Враховуючи особливості землі як природного ресурсу, потребу застосовувати сівозміну, такі довгострокові терміни оренди – явище цілком виправдане. Більше того, поступово орендодавці підвищують розмір орендної плати землі від нормативної грошової оцінки землі (встановлено 3%) відповідно до укладених договорів. Таким чином, орендна плата у минулому році зросла практично вдвічі і становить 425 грн. за гектар. Загальна сума нарахувань за оренду земельних часток (паїв) у грошовому еквіваленті в минулому році перевищила 197 млн. грн. Фактично сплачено за оренду майже 224 млн. грн. або 113%.

Проте з 2014-го року уряд планує суттєво збільшити доходи місцевих бюджетів, утричі підвищивши ставки плати за землю, а також ліквідувавши пільги для ряду галузей. Підвищення земельного податку не торкнеться агрохолдингів, а передусім вдарить по приватних землевласниках, які самостійно обробляють свої паї. Оскільки зростання плати не збігається зі зростанням доходів дрібних аграріїв, зрозуміло, що фермери спокійно з землі не підуть, а почнуть протестувати. Тим не менше, експерти впевнені: застосування вибіркового підходу щодо податку на землю не скасують.

– Я противник пільг, оскільки вони створюють неконкурентні переваги. Однак можна не сумніватися, що знайдуться лобісти, які їх залишать, – вважає голова фермерського господарства «Барселона» Ігор Дацко.

Без сумніву, такої ж думки переважна більшість підприємців, які працюють на селі. Більше того, вони підтримують запровадження ринку землі в Україні. Тобто потрібно не збільшувати оподаткування, а встановити ринкові стосунки на селі. Отож за результатами соцдосліджень, проведених Центром соціальних експертиз Інституту соціології НАН України на Тернопільщині, фермери та керівники сільгосппідприємств, а також власники земельних паїв підтримують скасування мораторію на продаж землі, що автоматично призведе до підвищення вартості їхніх наділів. З опитаних 5164 респондентів фермери та керівники сільськогосподарських підприємств 33% готові купувати, хоча 65% власників паїв не поспішатимуть продавати земельні наділи.

Разом з тим, нагадала заступник начальника головного управління Держземагентства у Тернопільській областіНадія Ковальчук, з початку року зазнали кардинальних змін ряд законодавчих актів стосовно питань реєстрації земельних ділянок та прав на них, Держземагентство та його територіальні органи і надалі контролюють питання державної реєстрації земельних ділянок. У центрах прийому документів були встановлені відеокамери. Поряд з тим, як показала практика першого півріччя, застосування нових реєстраційних правил, запропонованих діючим законодавством, потребують суттєвого вдосконалення. Насамперед необхідно вирішити питання фінансування або звільнення від оплати за проведення  державної реєстрації речових прав органи виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Так, враховуючи окремі положення закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», право власності на згадані земельні ділянки реалізується після державної реєстрації права власності на відповідну земельну ділянку. Тобто спочатку розпорядник землі зобов’язаний зареєструвати право власності держави або територіальної громади на вказану земельну ділянку, а вже потім приймати рішення стосовно конкретної земельної ділянки. Враховуючи обмеженість фінансування як державного бюджету України, так і відповідних місцевих бюджетів сьогодні це призводить до гальмування процесу оформлення права власності або користування земельними ділянками.

По-друге, слід врегулювати на рівні підзаконних актів питання земельних ділянок, оформлення яких розпочато ще до 1 січня 2013 р. Адже виникає ряд неузгодженостей щодо земельних ділянок, сформованих відповідно до діючого на 1 січня 2013 р. законодавства, однак кадастрові номери їм не присвоєні, відтак і право власності або користування на них також не оформлено, що створює соціальну напругу серед громадян, які витратили значні кошти на комплекс підготовчих робіт.

І, нарешті, потрібно врегулювати питання, пов’язані з орендою земель.

Зокрема, поновлення або внесення змін до договорів оренди земельних ділянок державної, комунальної та приватної власності, термін яких закінчився після 1 січня 2013 р. Нині для поновлення або внесення змін до договорів оренди землі

спочатку необхідно зареєструвати своє право на земельну ділянку і лише потім – право користування паєм орендарем.

Цифра: Понад 50% жителів Тернопільщини оформили право власності на землю. Водночас, згідно з рішеннями органів місцевого самоврядування, практично 100% мешканців регіону узаконили свої права.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію

Коментарі

Оголошення
live comments feed...