Чеські тролейбуси проходять «бойове хрещення» на тернопільських дорогах (фото)

Оксана Мороз  за кермом «рогатого» уже 25 років. Їй доводилося водити як найстаріший тролейбус міста, так і нову «гармошку».

Водійська справа стала сімейною традицією в родині цієї тендітної жінки. 

- Мені було 22 роки, коли я з вересня 1988 пішла на навчальні курси. І з того часу не міняла роботу. Колись це була доволі престижна професія. Не так просто було потрапити… Більше того, у нас в сім’ї вже ціла династія: син також працює водієм тролейбуса,  довелося працювати на тролейбусі й чоловікові, - розповідає пані Оксана.  Я техніку люблю з дитинства. Тато був комбайнером, а я – помічницею при ньому. Так і передалося. Якщо любиш, то дається легко, це так у будь-якій професії.

-  А як ставитеся до жартів про жінок за кермом?

-  Було раз таке, що зайшов пасажир і мені кондуктор мій передає, що він свариться, каже «жінка водієм бути не може». Я навіть не зрозуміла, до чого це він? А справа була взимку, їхали по вулиці Гоголя – її завжди посипають в останню чергу. Дуже слизько, складно проїхати. То після цього кондуктор повідомив: «той чоловік вже більше так не говорив».

-   Чи існує своєрідна водійська солідарність на дорозі?

-    Існує, водії поважають одна одного. Завжди, переконана, треба поводитися так, як ти хочеш, щоб поводилися з тобою.

 -   Який ваш улюблений маршрут?

-  Всі маршрути гарні, але мій улюблений – той, якого, по-суті, сьогодні вже й немає – № 8 «Березовиця – Володимира Великого». Дуже хороші були там люди, мої пасажири – стали мені як рідні. Навіть зараз, коли зустрічають, то здороваються, гукають: «Оксано, добрий день!». А якщо часом не помічу когось, то й ображаються. Це, безумовно, дуже приємно.

 -  А яка найскладніша ділянка маршруту?

-   Це вулиця Шота Руставелі – Збаразька. Це жах, що там коїться на спуску.

-  Ви вже, певне, всі вибоїни порахували і вивчили напам’ять…

-   Так і є! Якісь ями після весни полатали, але ти їздиш і досі на них вважаєш.

-  Правда, що раніше ви водили найстаріший тролейбус Тернополя?

-   Найстаріший – SKODA-9Tr22 №029, 1976 року випуску, і останній – двохдверний. Я його ласкаво називала «мій дідусь». Машина хоч і стара, але витривала – 37 років від’їздила на лінії. Довший час потребувала капітального ремонту, а це ж техніка… Хоч ми три рази на ній дах перекривали, вік дає своє. Люди спеціально чекали на цей тролейбус, аби добратися на службу і потім назад – також чекали його. І я так звикла до тієї машини. У вихідні, бувало, можна було вибирати і брати кращу, але я все одно йшла до «свого дідуся». Шкода, що нічого не робиться, якби хтось посприяв, можна було б зробити з нього музей.

Цю ідею підтримує і група ентузіастів «Тернопільської спілки любителів електротранспорту», які вже два роки шукають підтримки: фізичної, матеріальної чи навіть хорошою порадою для втілення свого проекту! Планується провести капітальний ремонт кузова і агрегатів тролейбуса і відновити історичний вигляд. У ньому хочуть встановити приховану аудіосистему, кріплення столиків та лазерну світлотехніку для роботи у святкові дні і на замовлення так, аби «тролейбус-музей» можна було за короткий проміжок часу переобладнати із лінійного тролейбуса у «дискотеку на колесах» і навпаки. Також в салоні замість реклами планується розмістити цікаву інформацію про електричний транспорт в світі. Але коштів немає…

-    Грошей немає, тролейбуси – це ж цілком пільговий транспорт. Одна пенсіонери їздять. Студентські квитки залишили на круглий рік. Я чула, що в Івано-Франківську пенсіонери в час пік зранку та в обід платять за дорогу, – по-різному виходять з ситуації.

Зараз Оксану Ярославівну можна побачити за кермом синенького тролейбуса № 156, у народі прозваного «гармошкою» чи «кучмовозом» – за те, що вперше з’явилися в Україні в середині 90-х.  За іронією долі, у Чехії найновіший тернопільський «вживаний» тролейбус курсував під номером 029, пише Тернопільська липа.

-   Як «новачок» пережив зиму і наші аномальні сніги?

-   Тролейбус прибув з Чеський Будейовиць в листопаді 2012 і – молодець! Можу сказати, що нормально пережив. Були звичайно, певні нюанси… Пройшов  таке собі «бойове хрещення» в наших умовах.

-  Чи складно працювати з таким габаритним транспортом?

-  Нас, жінок-водіїв на «довгих» тролейбусах лише двоє. Це складніше, потрібно втричі більше уваги, відповідальності… Через весь салон же не видно, що там коїться позаду. А взагалі, техніку, як і будь-що, як і будь-кого, треба любити. І тоді тобі віддасться те саме. Але в мене хороший напарник, а як двоє дивляться за машиною, то з того буде якийсь толк.

-   Бували аварійні ситуації?

-   Бувало і таке, що потрапляла в аварії. Правда, не грубі. Аякже! Різні люди. Різна дорога буває.

-   Ставалися якісь курйозні випадки?

-   Смішного багато: різні люди заходять, кожен щось скаже, хтось розкаже… А колись, пригадую, я ще на № 66 працювала, пішов мокрий сніг, дорога біля першої лікарні – просто скло. А то вже вечір був, година пів дванадцята. І я застрягла. А пасажири вийшли, кажуть: «Так пізно, ніч, а це ж жінка! Ну як ми її тут саму залишимо!», – і  допхали тролейбус аж до головної дороги. Різні люди є на світі, а хороших – більше.

Оксана Ярославівна перериває розповідь, аби «переставити штанги».

-   Щоб ви хотіли змінити у своїй роботі?

-   Зарплата, само собою, бажає кращого. Хотілося б, – пані Оксана непідробно мрійливо зітхає, – щоб всім видали в дійсності нові машини. І водії потребують цього, і люди, які вже вивчили графіки руху  і чекають тролейбуса, бо тут вільно, чисто і просторо, на відміну від маршруток. Особливо влітку. Взимку такі труднощі з транспортом були: як загружалися, то ще так нічого, а як вигружалися – тільки думаєш: «де це їх стільки взялося?». Дороги потрібно відремонтувати… І від пасажирів хотілося б розуміння. Щоб люди хоч вчасно готувалися до висадки.

moroz

 

moroz1

 

оксана-мороз

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію

Коментарі

Суспільство
Новонародженому українцю терміново потрібна операція. Про це розповіли на сторінці благодійної організації "Мама і немовля" у соцмережі Facebook. Повідомляється, що маленький Микитка народився раніше належного терміну і йому терміново необхідна нейрохірургічна операція. Вартість витратних матеріалів для операції становить 28 000 гривень. У батьків хлопчика немає можливості зібрати такі гроші в короткі терміни, тому вони змушені просити допомоги. Як інформу...
Суспільство
У листопаді Державна податкова служба у месенджерах Viber та Telegram запустить чат-бот, завдяки якому можна дізнатися про стан своїх розрахунків та обробки документів, а також згодом сплатити податки «у два кліки». Про це на брифінгу повідомив голова ДПС Олексій Любченко.  Наразі бот ще тестують. Називається він Тaxservicebot. На першому етапі через бот можна буде отримати інформацію про стан розрахунків з бюджетом, реєстраційні дані, облікові дані, повід...
Суспільство
Третю добу на ногах та без сну. Щоправда вже без черг. У Тернопільській міській територіальній виборчій комісії станом на 13:30 чекають на представників останньої виборчої дільниці. Після того, як усі бюлетені та документи здадуть – тернополяни дізнаються результати виборів. Адже цьогоріч оприлюднюють результати саме на місцях, а не в ЦВК.  У міській ТВК сподіваються, що підсумки місцевих виборів опублікують вже до кінця сьогоднішнього дня, пише т1. Секре...
Кримінал
Більше року, як уже нема серед живих тернопільської тату-майстрині Тетяни Підвашецької: триває судовий процес у справі її убивства, підозрюваного у вчинені страшного злочину допитали у суді, проте він заявив, що не посягав на життя дівчини. Як інформують "Тернополяни", Андрій Горбатюк заперечує свою причетність до вчинення злочину. Нагадаємо, тіло вбитої дівчини із більш як пів сотні ножових поранень знайшли у квартирі на вул. Курбаса 16 квітня 2019 року....
Кримінал
Завжди важко визначити, яким має бути покарання за вчинений  злочин. Тим паче, скоєний ненавмисно. Прихильники «закону таліона» скажуть: око за око. Їхні супротивники розведуть руками: так сталося, уже нічого не зміниться. Зрештою, повинна бути золота середина, аби випадковий убивця відчув хоча би частку горя і біди, які він, хай навіть ненавмисно, завдав іншим людям. Зокрема, як це сталося у середині червня минулого року внаслідок жахливої аварії у центрі...
Кримінал
Страшна трагедія сталася у Херсонській області, привернувши до себе увагу всієї України: в Олешківському районі  скоїв самогубство 11-річний хлопчик. Як інформує "ТСН", дитину знайшли повішеною на ремені у її кімнаті. Про це сьогодні (28 жовтня) повідомила поліція. "Близько 20:00 у чергову частину Олешківського відділення поліції надійшло повідомлення від медичної сестри. Вона розповіла, що до лікарні доставлено 11-річного хлопчика без ознак життя. Батьки...
Суспільство
Таксі, консультація та відповіді на питання. В Україні у листопаді цього року розпочне роботу колцентр із підтримки онкопацієнтів та їхніх близьких від Фундації ВАРТОЖИТИ. Після повноцінного запуску колцентру онкопацієнти та їхні близькі зможуть безкоштовно отримати один із трьох видів допомоги: консультацію фахового онкопсихолога, відповідь експертів на усі питання, пов’язані з діагнозом та безкоштовне таксі до одного з державних онкоцентрів і назад додом...
Суспільство
Мешканка Тернополя розповіла про те, як поїхала на заробітки до Італії і втратила сім’ю – чоловік знайшов коханку, а син жив за її рахунок. Як інформує "RZ", Віра вважала, що вона повинна заробити гроші на безбідне життя сина і мріяла потрапити додому на його весілля. Вона звільнилася з роботи і повернулася в Україну перед торжеством. До цього жінка приїжджала додому на свята і привозила гроші і подарунки чоловікові і синові. Вона любила їх і вірила їм. Її...
Суспільство
Повідомляємо, що у зв’язку із ремонтними роботами буде тимчасово припинено електропостачання в окремих житлових будинках Тернополя. А саме: 29 жовтня з 09:00 до 13:00 год. за адресами: Будівництво ТОВ "Креатор Буд" по вул. Микулинецька 116 Просимо вибачення за тимчасові незручності.