Для трансляції «Євро-2012» потрібно купувати ліцензії

Кафе чи бар без ліцензії на трансляцію матчів футбольного чемпіонату “Євро-2012”, який цьогоріч пройде в Україні та Польщі, можуть оштрафувати.

Адже виняткові права щодо цього належать УЄФА. Також підприємець може пожалкувати про продаж футболок, шарфів і сувенірів із символікою чемпіонату, наголошують знавці законодавства у сфері права інтелектуальної власності. У Західній Європі уже знають про вимоги щодо використання інтелектуальної власності футбольної асоціації та дотримуються їх. Для України таке є дещо незвичним. Якщо у містах, які прийматимуть футболістів і вболівальників, представникам бізнесу ще роз’яснюють алгоритм дій під час чемпіонату, то в Тернополі потрібну інформацію знайти важче. Відтак не один бізнесмен під час “Євро-2012” може потрапити під “гарячу руку” правоохоронців. Адже незнання законів не звільняє від відповідальності за них. Про особливості використання назв, символів і власне трансляції матчів читачам “RIA плюс” розповідає патентний повірений Андрій Мартишко.

— Фактично футбольна асоціація УЄФА — громадська організація. Відповідно, прибутки вона отримує лише від продажу прав на використання своєї інтелектуальної власності, — пояснює фахівець. — Тобто заробляє лише на продажу компаніям ліцензій для використання символіки УЄФА на своїх товарах і послугах, трансляції матчів, а також рекламі своїх торговельних марок на спортзмаганнях.

Уже продають футболки

До чемпіонату залишилися лічені місяці, відтак бізнесмени зацікавилися товарами, пов’язаними з ним. У кінці січня наші журналісти вже ходили тернопільськими магазинами та на Центральний ринок. Футболки, кепки, шарфи, шкарпетки, м’ячі та іншу футбольну атрибутику із символікою “Євро” продають не лише у крамницях торгових мереж, які є офіційними партнерами чемпіонату, а й на ринку. Якщо у Тернополі, нагадує співрозмовник, ще нікого з продавців контрафактної продукції, пов’язаної з футболом, не карали, то в Львові та Києві таке вже було.

— У січні на Львівщині порушили кримінальну справу проти підприємця, який продав 170 футболок із символікою чемпіонату, — додає пан Мартишко.

Ще восени 2011-го київські правоохоронці були в офісі однієї фірми, яка друкувала футболки на замовлення. Тоді столична міліція порушила кримінальну справу проти керівництва фірми за використання емблеми чемпіонату з футболу. Справа була досить гучною і суперечливою. Власник фірми із сім’єю врешті знайшов політичний притулок за кордоном, а правоохоронці досі не поставили крапки у тій справі.

Загрожує навіть тюрма

Відповідальність за незаконне використання символіки УЄФА настає у двох площинах — цивільній і кримінальній. Якщо речі з назвою чи логотипами чемпіонату використовували з комерційною метою, що завдало значних збитків, керівникові загрожує кримінальне покарання. Наприклад, за друк зошитів чи футболок з емблемою для продажу.

За таке порушення, як він каже, очікує штраф, виправні роботи або конфіскація майна до п’яти років.

— Захищена законодавством навіть назва “Євро-2012” — українською та англійською мовами, — додає пан Мартишко. — Тож використовувати її, а також логотипи-квіти з футбольним м’ячем, хлопчиків-символів у комерційних цілях — у рекламі, анонсах трансляцій матчів у барах або друкувати календарики, блокноти, зошити чи іншу поліграфічну продукцію без дозволу УЄФА не можна.

Перевіряти ліцензії і навіть вилучати техніку, карати порушників прав будуть правохоронці.

За трансляцію - мінімум 35 євро

Аби отримати дозвіл на трансляцію матчів чемпіонату 2012-го, треба подати в УЄФА онлайн-заявку. Інструкція щодо оформлення цього документа та сплати за ліцензії є на спеціальному сайті (див. довідку — прим. ред.). Заявки приймають до 18 травня. Діятимуть усі ліцензії до 2 липня 2012 р.

— Розрізняють трансляцію з комерційною і некомерційною метою. Тобто якщо ви просто встановите екран для трансляції і не будете там продавати їжу, напої чи отримувати інший дохід від цієї події, ваша мета — некомерційна, — пояснює Андрій Мартишко. — Тоді УЄФА надасть дозвіл безкоштовно.

У випадку комерційних трансляцій потрібно в онлайн-заявці вказати кількість екранів та їхній розмір, а також очікувану кількість відвідувачів. Одна ліцензія охоплює 31 матч “Євро-2012” у певному місці трансляції. Для різних місць треба подавати різні заявки. Після цього за певною формулою вираховують, скільки підприємець має сплатити. Як додає експерт, усі платежі — через кредитну картку і в євро.

— Ліцензійні платежі розраховують, виходячи з площі екрану — “за квадратний метр” і їхньої кількості. Що більший екран, то вищою є плата за демонстрацію ігор на ньому, — пояснює співрозмовник. — Логіка проста — більші екрани приваблюють більше відвідувачів, отже зростає виручка. Мінімальна плата — 35 євро за екран. Для України, як і до Польщі, діє знижка — 50% від суми платежу.

Так, підсумовує пан Мартишко, якщо заклад вирішив встановити екран площею 10 кв. м на період проведення чемпіонату і буде там продавати їжу та напої, керівництво закладу має сплатити 175 євро. І це при тому, що екран — першої категорії і заклад розміщений в Україні, отже має 50% знижку.

Довідка


Також є автоматизована база даних інтелектуальної власності УЄФА та його комерційних партнерів на сайті Укрпатенту http://base.ukrpatent.org/searchEURO2012 /
Більше інформації про подання заявки на трансляцію футбольних матчів 2012-го є за адресою http://ua.uefa.com/uefaeuro/abouteuro/businessopportunities/publicscreening /.
Якщо на сайті ви не знайшли необхідної інформації про ліцензування, то задайте це питання представникам асоціації за електронною адресою [email protected]

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію

Коментарі