19:25, 28 вересня 2012 р.
Чи варто орієнтуватися на передвиборчу соціологію?... або як нами маніпулюють
Те, що діється з соціологією напередодні виборів відомий соціолог Ірина Бекешкіна назвала "дикунством" і "соціологічною вакханалією". Вона зазначила, що в такий час з’являється купа нових соціологічних контор, фальшивих установ, і соціологія використовується суто, як засіб маніпуляції і впливу.
Для чого насправді потрібна соціологія? У більшості країн світу соціологію використовують для корекції виборчої кампанії. В Україні ж - як засіб маніпуляції, коли виборця вводять в оману, дають йому не повну або викривлену інформацію.
Є кілька основних методів такої маніпуляції. Перший, коли подається зовсім "вигадана соціологія". Другий, коли на результат впливає формування вибірки. Скажімо, під час вуличного опитування у вибірку потрапляє більше активного населення, яке в той же час не завжди ходить на вибори, на відміну від тих же пенсіонерів. У теперішній час люди часто відмовляються брати участь в опитуваннях з різних причин. Загалом же рівень тих, хто не визначився в Україні коливається від 30% до 40% у різних регіонах. Таким чином, якщо враховувати тільки тих, хто вже зараз визначився і прийде на вибори, отримаємо "захмарний результат" для окремих кандидатів. Разом з тим до виборів ще місяць і важлива динаміка росту рейтингу, тобто коли припаде пік прихильності до кандидатів. Не факт, що теперішній лідер таким і залишиться. На це впливає дуже багато факторів, від психологічного стану населення, до різних зовнішніх подій політичного та економічного життя. Третій, - це занадто вільне трактування слів соціологів. Коли, наприклад, опускають якусь частину коментаря, виривають певні думки з контексту, дають "потрібний заголовок" тощо.
Ілюстрацією такої є ситуація, що склалася у Тернополі. Зокрема приблизно однакову прихильність тернополян приписують Олексію Кайді, Віталію Максимову, Юрію Олійнику. Якщо вірити усім трьом дослідженням, то практично кожен другий тернополянин підтримує цих трьох кандидатів одразу. Якщо ж підсумувати цю прихильність, то виявиться, що вона далеко перетне позначу у 120 %. Здебільшого, такими методами послуговуються недобросовісні кандидати, які використовують цифри на свою користь, часто нівелюючи елементарними правилами логіки. Але ж виборець голосуватиме за одного претендента. Звичайно, що це є технологія маніпулювання цифрами, що покликана вплинути на Ваш вибір, маніпулювати Вашою думкою, зробити Вас інструментом реалізації чиїхось політичних амбіцій.
Що можна порадити виборцю? Слід пам’ятати, що у більшості випадків результати реальних соцопитувань не публікуються, бо їхня мета - скоригувати кампанію. Якщо соціологія оприлюднюється, то робиться це переважно з метою впливу на громадську думку. Напевно, нікому не захочеться, щоб його вибір визначала чиясь маніпуляція. Тому слід керуватися власними переконаннями, оцінювати програми кандидатів, їхні дії і менше уваги звертати на "передвиборчу" соціологію. Зрештою до дня виборів вона може змінитися за рахунок ведення рекламних кампаній, зміни думки самого виборця. Головне обирати усвідомлено.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
ТОП новини
Оголошення
15:57, 30 жовтня
08:13, 4 листопада
19:30, Вчора
09:11, 25 жовтня
15:57, 30 жовтня
live comments feed...