• Головна
  • "Шпроти в банці": Тернопіль не радіє поверненню маршруток (ФОТО)
12:15, 9 листопада 2018 р.

"Шпроти в банці": Тернопіль не радіє поверненню маршруток (ФОТО)

Минулої неділі тисячі тернополян збунтувалися проти підвищення тарифів на проїзд у громадському транспорті до найвищих в Україні. Згодом під тиском людей їх скасували – і застрайкували приватні перевізники. І хоч невдовзі вони повернулися до роботи, однак питання вартості проїзду залишається невирішеним. Транспортна криза у Тернополі привернула увагу всієї України.

Як повідомляє "ZIK", фактично, влада погодилася на умови підприємців, адже тарифи таки підвищать. Ціну питання обіцяють озвучити в середу, 14 листопада. На скільки зросте тариф і що буде, якщо він і цього разу не влаштує або перевізників, або містян? Поки що прогнозувати не береться ніхто.

Тернополяни, які влаштували "Транспортний Майдан" і вперше в Україні домоглися скасування сумнівних тарифів у громадському транспорті, реінкарнацію старих автобусів сприйняли без особливої радості. У місті закликають саботувати маршрутні таксі. Поки перевізники страйкували, місцеві водії організували флешмоб "#Підвезу", а тепер розвинули його в "#Підвезу проти шантажу". Є такі, хто навпаки пропонує більше їздити маршрутками.

"Це погана ідея – продовжити  ходити пішки, коли виїдуть маршрутки", – зауважує в одному з численних обговорень у Фейсбуці Володимир Гаврилюк. – "Вони покажуть на комісії звіти, що маршрутки збиткові, і далі будуть "качелі" з тарифом. Потрібен новий флешмоб "#Шпроти в банці", і вже не відвертяться і не буде постів, що вони збідовані та возять по 15 людей за коло".

Тернополяни вимагають незалежної перевірки сфери громадських перевезень у місті, аби нарешті порахувати реальну кількість пасажирів. І чи справді підприємці, як вони заявляють, роками працюють собі у збиток.

Такий вид громадського транспорту, як маршрутка, з’явився в Україні на початку 1990-х. З часом їх планували замінити повноцінними автобусами, як у Європі. Вони комфортніші й не так шкодять довкіллю, оскільки вміщують більше пасажирів і розвантажують дороги. Тернопіль яскраво продемонстрував: ніщо не є таким вічним, як тимчасове. У справі маленьких маршруток виплило багато великих проблем, серед яких основна – непрозорість у формуванні мережі громадських перевезень і цін на квитки.

"Середня вартість маршруток у містах Західної України – 5 гривень", – каже громадський активіст Олег Синовець. – "У Хмельницькому проїзд у тролейбусі наразі вартує 3,5 гривні, у Рівному, Чернівцях, Луцьку – 3 гривні. Тернопіль не є велике місто, територія обласного центру – 72 квадратних кілометри. Значне підвищення тарифів на проїзд обурило, люди відмовилися платити стільки за обдерті автобуси і хамство. З іншого боку, громадський транспорт у розвинутих країнах був і є дотаційним, адже ним користуються  жителі з низьким або середнім рівнем доходів, він має бути доступним. Особливо в Тернополі, де рівень доходів один з найнижчих в Україні".

Ситуація в Тернополі оголила величезну для українських міст проблему: формування тарифу на перевезення. Досі в значній мірі розрахунки роблять на основі даних саме перевізників. Громадські активісти категорично не погоджуються з цими цифрами. Кажуть: лише поверхневий підрахунок показує, що підприємці подали вигідні для них цифри, а відповідальні за обрахунок тарифу чиновники під цим підписалися.

Так, за словами голови правління громадської організації "Центр локального розвитку та громадських ініціатив" Івана Рудакевича, тариф розраховували на 197 автобусів на маршрутній мережі, згідно з рішенням виконкому за 2016 рік. Хоча такої кількості давно немає. Зараз на маршрутах, це підтвердив і Мединський, тільки 145 приватних автобусів.

Багато питань виникло до приватної фірми, яка обслуговує систему електронного обліку пасажирів. У розрахунках, які були оприлюднені на сайті міської ради, ТОВ "Системний зв’язок" за обслуговування передбачено 12 мільйонів гривень у рік. Як пояснив директор фірми Віталій Васильків, товариство отримує 5 відсотків від кожної трансакції, оскільки попередньо були вкладені інвестиційні кошти на закупівлю валідаторів. Зараз це близько 1 мільйона гривень у місяць лише за обслуговування. Детальних розрахунків, на що витрачає фірма ці кошти і чи хтось контролює витрати, керівник фірми не надав.

"Цікавить і собівартість "Карток тернополянина", які видає фірма лише на певний термін, адже згодом усі змушені будуть знову їх купувати. Нам нав’язали ці картки за 57 гривень, я також працюю з різними замовниками і знаю, що ціна цього пластика – в рази нижча", – каже активіст Олег Синовець.

Не погоджується громада і з заявленою у формулі розрахунку довжиною пробігу транспорту: на деяких маршрутах автобуси "зникають" уже після 20  години. Але найбільше претензій виникло до кількості пасажирів. Тариф формували з розрахунку, що маршрутки перевозять 20 мільйонів людей у рік. За підрахунками активістів, у такому разі одна маршрутка мала б перевозити в день лише близько 273 пасажири і орієнтовно 15 – за одне коло.

Транспортна комісія погодилася, що дані, за якими визначали затверджені на 1 листопада тарифи, були необ’єктивними. Як так могло статися? Виникає багато запитань і до міського голови, і, зокрема, до начальника міського управління транспорту, який до останнього відстоював завищені тарифи.

Керівник транспортної депутатської комісії Іван Зінь під час обговорень вголос  назвав його лобістом перевізників. За інформацією громадських активістів, Мединський і сам має причетність до бізнесу транспортних перевезень.

Приватні перевізники не вперше шантажують місто, як, зрештою, й інші обласні центри України. У Тернополі без жодного попередження вони вже страйкували в січні 2018 року, коли опиралися впровадженню електронного обліку проїзду, з допомогою якого і планували вивести з тіні прибуток маршрутників. За рік влада так і не налагодила облік, попри те, що платить мільйони оператору електронних розрахунків.

У зв’язку з протестами громади очільник Тернополя згадав про свою стару обіцянку – розвивати в місті муніципальну транспорту систему.

"При першій можливості Тернопільська міська рада буде закупляти муніципальні автобуси, які покращать якість пасажирських перевезень у нашому місті. Переконаний, що у 2019 році у нашому місті курсуватимуть комфортні автобуси європейського класу", – заявив Надал.

Такі обіцянки, щоправда, уже звучали в січні. Тоді міський голова Тернополя повідомив, що до кінця ще цього року місто придбає 40 великих низькопідлогових автобусів. Станом на нині придбали тільки один. Надал пояснює: через складну фінансову ситуацію змушені були спрямувати кошти, які передбачалися на автобуси, на зарплати освітянам і медикам.

Транспортна  революція у Тернополі матиме продовження: у неділю, 11 листопада, містяни знову зберуться на віче. 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#Маршрутки #повернення #шпроти #не #радіє

Коментарі

ТОП новини
"Потужний холод пре в Україну з лютою силою, сніг та гроза хлинуть потоками води на авто": зима повертається в регіони
Терміново ТЦК піде по людей за новими вимогами, навіть з цими хворобами доведеться служити: мобілізація, повістки, ВЛК
Мобілізація стала жорсткішою: в Україні масово чистять заброньованих, повістки вручають у ресторанах, маршрутках і магазинах
Остаточний тариф на електроенергію з 1 червня назвали, така ціна буде наступні 5 місяців: кому доведеться платити більше
Оголошення
live comments feed...